Illustration: Majsan Sundell
Handläggare för alternativ telefoni på Centrum för hjälpmedel
Person med funktionsnedsättning som medför svårigheter att
-
höra motparten i ljudförstärkta telefonsamtal
Har förmåga att
- höra till viss del
- göra sig förstådd med tal
- läsa, förstå och tolka text
Behov av programvara för automatiskt textade telefonsamtal för att
- kunna tillgodogöra sig motpartens tal i telefonsamtal med stöd av text
I kombination med att
- kontakta personer i sitt nätverk
- kontakta myndigheter
- larma 112
Ska användas (frekvens)
- flera gånger i månaden
Omgivningsfaktorer
- patienter bekostar internetuppkoppling och hårdvara
Innan förskrivning ska följande ha uteslutits eller bedömts vara otillräckligt
- hjälpmedel på öppna marknaden
- Alternativ telefoni, totalkonversation
- hörselförstärkning
Målet ska vara realistiskt, individanpassat, aktivitetsbaserat, mätbart (uppfyllt/ej uppfyllt) och inom vårdens ansvar.
Exempel på mål:
Patienten kan med stöd av automatisk textning föra ett samtal med sin dotter via telefon.
Programvara för automatiskt textade telefonsamtal förskrivs endast utifrån konsultation eller egen vårdbegäran till Centrum för hjälpmedel.
Vid behov av varseblivning på grund av hörselnedsättning kontaktar patienten Audiologen.
På Centrum för hjälpmedel kan man få stöd kring lösningar för automatisk textning som finns på öppna marknaden.
Den automatiska textningens kvalité påverkas av faktorer såsom talets hastighet och tydlighet, bakgrundsljud, mikrofonkvalité osv. Då textningen är automatisk och ej kontrolleras av en tredje samtalspart kan textningens korrekthet ej garanteras.
Att följa gällande regelverk för förskrivning, det vill säga genomförd utbildning i förskrivningsprocessen och kunskap om grundläggande förutsättningar vid förskrivning av hjälpmedel i Region Örebro län.
Utöver detta är det förskrivarens ansvar att
- genomföra utvärdering efter 3-6 månader
- göra uppföljning minst 1 gång per år
- förnya programvarans licens
Patienten ska följa förskrivarens anvisning om hur hjälpmedlet ska användas, förvaras och skötas.
När patienten inte behöver eller inte längre uppfyller kriterierna ska hjälpmedlet rengöras och återlämnas.
Patienten bekostar själv den hårdvara som programvaran ska användas i.
Nej
Utan internet och strömföring går det inte att larma 112 med hjälpmedlet.
Abonnemangsavgift
222424 Programvara för fjärrkommunikation
222421 Tillbehör för fjärrkommunikationshjälpmedel
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 13 juni 2024