Illustration: Majsan Sundell
Handläggare för alternativ telefoni på Centrum för hjälpmedel
Person med dövblindhet som medför svårigheter att
- se text och grafik på bildskärm för dator (pc)
I kombination med
- användning av alternativ telefoni
Behov av bildskärm och monitorarm för att
- läsa och se i aktuell programvara för alternativ telefoni
Ska användas (frekvens)
- flera gånger i månaden
Omgivningsfaktorer:
- fungerande enhet för alternativ telefoni
Målet ska vara realistiskt, individanpassat, aktivitetsbaserat, mätbart (uppfyllt/ej uppfyllt) och inom vårdens ansvar.
Exempel på mål:
Patienten ringer till en vän.
Riktlinjen gäller endast för personer med dövblindhet som ska använda alternativ telefoni. För övriga synhjälpmedel, se Syncentralens sortiment.
Att följa gällande regelverk för förskrivning, det vill säga genomförd utbildning i förskrivningsprocessen och kunskap om grundläggande förutsättningar vid förskrivning av hjälpmedel i Region Örebro län.
Utöver detta är det förskrivarens ansvar att
- genomföra skriftlig utvärdering efter 3-6 månader
Patienten ska följa förskrivarens anvisning om hur hjälpmedlet ska användas, förvaras och skötas.
När patienten inte behöver eller inte längre uppfyller kriterierna ska hjälpmedlet rengöras och återlämnas.
Nej.
Abonnemangsavgift
241812 Stativ
223904 Visuella displayer
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 7 maj 2021