Arbetsterapeut
Specialpedagog på Barn- och ungdomshabiliteringen, enligt överenskommelse
Person med funktionsnedsättning som medför svårigheter att
-
ha struktur över dagen
-
veta i vilken ordning aktiviteter ska utföras
Behov av
-
veta vilken veckodag det är
-
ha en överblick över dagens och veckans aktiviteter
Ska användas (frekvens)
- Dagligen
Innan förskrivning ska följande ha bedömts vara otillräckligt:
- hjälpmedel på öppna marknaden, exempelvis papperskalender/schema
Målet ska vara realistiskt, individanpassat, aktivitetsbaserat, mätbart (uppfyllt/ej uppfyllt) och inom vårdens ansvar.
Exempel på mål:
Patienten vet vad som ska hända under dagen.
Patienten utför planerade aktiviteter i rätt ordning.
Om patienten inte har eget bildstöd, finns fritt tillgängligt bildstöd att skriva ut, se hjälpmedelsöversikt kognition.
Tänk på att bilder tolkas olika av olika personer.
Sortiment
Blanketter
Förskrivningsblankett används då du själv inte kan förskriva ett hjälpmedel i webSESAM. För vissa hjälpmedel behövs konsultationsblankett, se respektive sortimentsöversikt.
Att följa gällande regelverk för förskrivning, det vill säga genomförd utbildning i förskrivningsprocessen och kunskap om grundläggande förutsättningar vid förskrivning av hjälpmedel i Region Örebro län.
Patienten ska följa förskrivarens anvisning om hur hjälpmedlet ska användas, förvaras och skötas.
När patienten inte behöver eller inte längre uppfyller kriterierna ska hjälpmedlet rengöras och återlämnas.
Nej. Undantag för barn med dubbelt boende.
När patienten uppfyller kriterier för dubbel-eller trippelförskrivning och där hjälpmedlet är förskrivningsbart i webSESAM läggs förskrivningen direkt i systemet av förskrivaren.
Abonnemangsavgift
222809
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 30 september 2025