De flesta hjälpmedel som CFH tillhandahåller är förskrivningsbara och läggs vanligen direkt av förskrivaren i beställningssystemen webSESAM och LMN. Vissa hjälpmedel och artiklar är inte förskrivningsbara och då görs förskrivningen genom kontakt med hjälpmedelskonsulent, förskrivningsblankett eller konsultationsblankett. Vilket sätt som krävs framgår i sortimentsöversikter och orderguider för respektive sortiment.
På den här sidan kan du läsa om olika typer av förskrivning.
Förskrivningsprocessen
”När ett hjälpmedel förskrivs innebär det att hjälpmedlet ska användas av en namngiven patient, på egen hand eller med hjälp av någon annan, exempelvis en närstående. En god vård förutsätter att patienten och en annan användare, när så behövs, är delaktig i processen. Stegen i förskrivningsprocessen är:
- prova ut, anpassa och välja lämplig specifik produkt
- specialanpassa vid behov – initiera och utfärda anvisning
- informera
- instruera och träna
- följa upp och utvärdera funktion och nytta.”
Från ”Förskrivning av hjälpmedel – Stöd vid förskrivning av hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning, Socialstyrelsen 2021”
Då du inte själv kan förskriva ett hjälpmedel i webSESAM eller LMN ska du skicka in en förskrivningsblankett eller kontakta hjälpmedelskonsulent. För vissa hjälpmedelsprodukter finns särskilt framtagna blanketter, till exempel trehjulig elrullstol och madrasser, för övriga hjälpmedel används den som heter "Hjälpmedel - generell".
Kontaktuppgifter till hjälpmedelskonsulent
Ibland krävs det utprovning tillsammans med en hjälpmedelskonsulent före förskrivning av ett hjälpmedel. Vilka hjälpmedel det gäller framgår i respektive sortimentsöversikt.
Konsultation används också då du vill ha hjälp med utprovning i ett visst patientärende.
Läs mer om hur ett konsultationsärende kan gå till.
Blanketter
När det finns medicinska skäl, där utredning och utprovning visar att det upphandlade sortimentet inte tillgodoser patientens hjälpmedelsbehov, kan en särskild förskrivning göras. En förskrivning skickas in där avsnittet om särskild dispensansökan fylls i. I ansökan ska den medicinska orsaken framgå.
Kontinenssamordnare bedömer ansökan utifrån ett patient- och samhällsekonomiskt perspektiv och godkänner eller avslår ansökan.
Några av våra hjälpmedel inom kognition och kommunikation är inte fysiska utan digitala produkter. Dessa digitala produkter har licenser eller aktiveringskoder. Licensnycklar och aktiveringskoder lagras på individen i webSESAM.
Leverans
Licensnycklar och aktiveringskoder levereras via e-post till förskrivare.
Molntjänst kopplad till hjälpmedel
Några av de hjälpmedel som lånas av Centrum för hjälpmedel kan kopplas mot molntjänst. Vissa hjälpmedel behöver molntjänst för att fungera.
En molntjänst kan ägas av en tredje part.
CFH har tagit fram en kort information om vad som gäller med hjälpmedel som kopplas mot molntjänst.
Kognition
Produkter inom kognition har en grundlicens som gäller i 3 år. Licensen kan återanvändas och kan därför vara giltig en kortare tid hos patient. Licensens utgångsdatum går att se i hårdvaran den är installerad i.
Patienten får en notis om att licensen kommer att gå ut 3 månader, 3 veckor och 3 dagar innan licensen går ut.
Kommunikation
Det finns en produkt inom kommunikationsområdet som är tidsbegränad – Widgit Online. Den förskrivs för 3 år. Licensens utgångsdatum går att se under Inställningar – Abonnemang när man är inloggad på sitt konto.
Kognition
När en förlängning behövs där licensen är i MEMOplanner eller HandiOne ska hårdvaran kontrolleras. Är det en glipa mellan fram- och bakstycke eller om skärmen flimrar/ändrar färg på något ställe, kontakta då Centrum för hjälpmedel snarast för mer information om hantering av hårdvaran.
Vid förlängning av kognitiv produkt skicka förskrivare in blankett Förskrivning av kognitiva hjälpmedel, digitala licenser in till Centrum för hjälpmedel. Hjälpmedelskonsulent meddelar förskrivare när licensen är förlängd. Handläggningstiden är cirka en vecka.
Kommunikation
När abonnemanget för Widgit Online går ut lägger förskrivare en ny beställning på Widgit Online i webSesam. Med den nya aktiveringskoden aktiveras samma konto som använts tidigare. Ett Widgit Online-konto kan ligga vilande i som längst två år utan att material försvinner.
Läs mer om digitala produkter
Drivaggregat finns i två utföranden, de som patienten kör själv och de som patienten blir körd med. De som patienten kör själv förskrivs genom konsultation och de som patient blir körd med förskrivs genom särskilt framtagen förskrivningsblankett.
Grundprincipen vid förskrivning av hjälpmedel i Region Örebro län är att ett (1) hjälpmedel förskrivs för att tillgodose behov eller göra det möjligt att utföra aktivitet. Om enbart ett hjälpmedel är otillräckligt för att möjliggöra en specifik aktivitet, kan undantag göras av särskilda skäl, och ytterligare ett hjälpmedel med samma funktion förskrivas.
Om det finns behov av förflyttningshjälpmedel både inom- och utomhus, förskrivs i första hand ett hjälpmedel för kombinerat bruk.
I respektive produktgrupps riktlinje och kriterie för förskrivning kan du se vilka kriterier som kan ligga till grund för en dubbel- eller trippelförskrivning. Du hittar dem under Riktlinjer och regelverk.
Exempel på skäl för dubbelutrustning
- Fast installerade hjälpmedel.
- Skrymmande hjälpmedel som används på olika platser och som kräver extra transport. Som skrymmande hjälpmedel betraktas hjälpmedel i storleksklassen arbetsstol, gåbord, gåstol och dylikt.
- Hjälpmedel som används på olika våningsplan, där det inte är möjligt att flytta hjälpmedlet mellan våningsplanen på ett för patient/anhöriga säkert sätt.
- Hygienhjälpmedel som används på olika ställen (till exempel speciella toalettsitsar).
Detta är inte skäl för dubbelutrustning
- Nedsmutsning är inte ett skäl för dubbelutrustning. Detta gäller även förskrivning av dubbel uppsättning drivhjul.
- Alternativa styrsätt till dator, till exempel tangentbord och möss, betraktas inte som fast installation eller skrymmande hjälpmedel.
- Utrustning på arbetsplats, det är arbetsgivarens ansvar.
- Utrustning för fritidsboende, det är patientens ansvar.
Ändrade förutsättningar
Beslutet gällande dubbel- och trippelutrustning ska omprövas vid förändrade förutsättningar, exempelvis flytt eller storleksbyte.
Förskrivning
När patienten uppfyller kriterier för dubbel-eller trippelförskrivning och där hjälpmedlet är förskrivningsbart i webSESAM läggs förskrivningen direkt i systemet av förskrivaren.
Då hjälpmedlet inte är förskrivningsbart skickas blanketten nedan in till CFH för hantering av hjälpmedelskonsulent innan förskrivning.
Vi rekonditionerar återlämnade hjälpmedel. Vi tvättar, servar och återställer dessa hjälpmedel i så nära nyskick som möjligt, för att de sedan åter ska kunna förskrivas ut till annan patient.
När ett rekondat hjälpmedel finns i lager vill vi att det ska förskrivas i första hand. Vi vill inte köpa in ett nytt hjälpmedel när ett likvärdigt hjälpmedel finns i lager. Därför skapar vi ersättningsgrupper för våra vanligaste hjälpmedel.
Vilka hjälpmedel får ersättningsgrupper?
Ersättningsgrupper skapas vanligen i samband med nytt avtal då en annan leverantörs hjälpmedel "vinner" med sin modell i en produktgrupp. Men det kan också skapas då en leverantör uppgraderar sin avtalade hjälpmedelsmodell.
I en ersättningsgrupp kan två eller flera likvärdiga hjälpmedel ingå. Hjälpmedlen rangordnas så att systemet vet vilket hjälpmedel som ska väljas i första hand. Ersättningsgrupper kan vara valbara eller tvingande.
Valbar ersättningsgrupp
I en valbar erättningsgrupp får du själv bestämma vilket av hjälpmedlen som ska förskrivas. Men du rekommenderas att välja det som finns på lager.
Tvingande ersättningsgrupp
Det vanligaste är att ersättningsgruppen är tvingande, vilket gör att när du förskriver ett hjälpmedel får du hänvisning till en annan modell. Det är vanligen en äldre modell som systemet väljer i första hand. Nyinköp görs enbart av aktuell/ny modell och endast då det inte finns annan likvärdig modell i lager. Finns både aktuell och utgående modell i lager väljer alltså systemet den utgående modellen i första hand.
Vid särskilda skäl kan du behöva kringgå en tvingande ersättningsgrupp. Då ska du kontakta kundtjänst eller sortimentsansvarig konsulent som beslutar om de angivna särskilda skälen kan ligga till grund för ett nyinköp. Det samma gäller om du skickar in en förskrivningsblankett.
En del personliga hjälpmedel ingår inte i det subventionerade hjälpmedelssortimentet. Dessa hjälpmedel tillhandahålls genom försäljning utifrån förskrivning och provas ut av kompetenta förskrivare.
Dynor kan lagerflyttas till delförråd så att olika modeller och höjder på dynorna kan provas innan förskrivning. Det är först vid förskrivning som en faktura utgår till patienten.
Ångerrätt
Patienten har 14 dagars ångerrätt från den dagen patienten tar emot dynan. För att kunna nyttja ångerrätten ska dynan vara i oanvänt skick. Information med retursedel medföljer varje dyna vid leverans.
Försäljning till utomlänspatient
Vid förskrivning av förhöjande dyna eller kildyna till utomlänspatient är det patientens hemregion som faktureras för förskrivningen. Använd blankett för förskrivning.
Information att lämna till patient
Förskrivaren kan beställa varuprover från avtalade leverantörer.
När förskrivning görs från en av Region Örebro läns vårdcentraler betalar patienten kostnaden för hjälpmedlen i kassan vid besöket.
Vid förskrivning från andra enheter får patienten betala via faktura. Därför ska ett betalningsunderlag skickas in till Centrum för hjälpmedel i samband med förskrivningen.
Förskrivarstöd
Den enkla duschpallen Edge kan förskrivas genom försäljning till patient. Duschpallen kan lagerflyttas till delförråd och provas ut innan förskrivning sker från delförrådet. Det är först vid förskrivning som en faktura utgår till patienten.
Ångerrätt
Patienten har 14 dagars ångerrätt från den dagen patienten tar emot duschpallen. För att kunna nyttja ångerrätten ska duschpallen vara i oanvänt skick. Information med retursedel medföljer varje duschpall vid leverans.
Artikeluppgifter duschpall Edge
Information att lämna till patient
Innan du förskriver hjälpmedel till patient som bor i annan region behöver du tänka på följande:
- Hemregionen faktureras alltid för de hjälpmedel som förskrivs.
- Hjälpmedel som fordrar avancerad service och underhåll ska förskrivas av hemregionen. Detta gäller även de hjälpmedel som kräver installation, som måste anpassas med hänsyn till berörd persons bostadsförhållanden eller vardagliga miljö i övrigt.
- Oavsett värdet på hjälpmedel ägs de av hemregionen.
Kontakt med hemregion
I de fall hjälpmedel, inklusive tillbehör, till en utomlänspatient beräknas överstiga 10 000 kr ska förskrivningen ske i samråd med hjälpmedelsverksamheten i hemregionen.
Blir kostnaden lägre än 10 000 kr måste inte kontakt tas för godkännande av hjälpmedelsverksamheten på patientens hemort.
Faktureringsadress
Eftersom förskrivningen innebär att hemregionen ska faktureras är det viktigt att uppgifter om faktureringsadress och Referens-id fyllas i på förskrivningsblanketten.
Kontaktuppgifter hjälpmedelsverksamheter i Sverige
Gömda och andra personer som saknar tillstånd att vistas i landet ska få sjukvård och tandvård som inte kan vänta, till samma patientavgifter som asylsökande. Detsamma gäller för hjälpmedel.
Förskrivning till asylsökande
Förskrivning görs genom pappersförskrivning. Patientens LMA-kortsnummer anges på förskrivningsblanketten.
Saknas delar av personuppgifterna sker förskrivning genom telefonkontakt med Centrum för hjälpmedels kundtjänst. Patienten kan då inte läggas upp som hjälpmedelsanvändare i webSESAM eller LMN. Hjälpmedlen förskrivs på aktuellt delförråd istället.
Förskrivning vid skyddad identitet och till gömda eller papperslösa patienter
Förskrivning sker med blankett nedan eller genom telefonkontakt med Centrum för hjälpmedels kundtjänst.
Patienten läggs inte upp som hjälpmedelsanvändare i webSESAM eller LMN. Hjälpmedlen förskrivs på aktuellt delförråd istället.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 30 juli 2024