Förskrivare har möjlighet att lagerföra ett antal artiklar på ett delförråd. Det är verksamhetens chef som ansöker om delförråd.
Som förskrivare kan du vara kopplad till ett eller flera delförråd. Du kan enbart förskriva hjälpmedel från de lager du har en koppling till i webSESAM.
Varje delförråd måste ha minst en ansvarig. Vem som är ansvarig ska anmälas till CFH.
FörrådsansvarigAtt ha ansvar för ett delförråd innebär att du
|
Blanketter
Koppling till delförråd
Delförrådsansvar
Nytt delförråd
Lagerförda artiklar på delförråd
Artiklar som kan lagerföras är
- artiklar som är lagerförda på Centrum för hjälpmedel
- ofta förekommande förskrivna hjälpmedel
- artiklar/hjälpmedel som behöver kunna lämnas ut snabbt till patient
Vid nytt avtal kan sortimentet behöva bytas ut.
Enkla hjälpmedel - egenvårdsprodukter på delförråd
Egenvårdsprodukter finns vanligen att köpa på den öppna marknaden. Regionen tillhandahåller också några egenvårdsprodukter för försäljning till patient. Genom Centrum för hjälpmedel (CFH) kan du ha tillgång till flera olika enklare hjälpmedel på det lager/delförråd som du har tillgång till i din tjänst. Läs mer om enkla hjälpmedel och se utbud med priser.
Enkla hjälpmedel ger inget saldo på delförrådet och räknas inte vid inventering.
Hjälpmedel som förskrivs genom försäljning
CFH har också några hjälpmedel som säljs genom förskrivning. Det är förhöjande dynor, kildynor, kompressionsstrumpor och duschpall Edge. Dynor och duschpall kan lagerflyttas till delförråd och provas ut innan förskrivning så att inte patient debiteras kostnad innan hjälpmedlet levererats.
Inventering
Inventeringsdatum2024 inventerar vi följande datum
|
Lagerpåfyllnad
Om ni får lagerpåfyllnad till delförrådet på inventeringsdagen ska du fylla på lagret innan du inventerar.
Artiklar utan saldo
Om ett hjälpmedel finns med på inventeringsunderlaget men saknar saldo på lagret ska det redovisas som 0 på listan.
Artiklar som saknas på underlaget
Om ett hjälpmedel har saldo men saknas på inventeringsunderlaget ska saldot ändå rapporteras in. Skriv artikelnummer och antal inventeringsunderlaget för övriga artiklar.
Det finns tre olika typer av inventeringsunderlag.
Individer
Individer är individmärkta artiklar, vanligen huvudhjälpmedel som till exempel rullstol och MEMOplanner.
Icke-individer
Artiklar som saknar individmärkning kallas icke-individer och är vanligen tillbehör till huvudhjälpmedel.
Övrigt
Nästan alla lager har ett extra inventeringsunderlag, kallat Övrigt. Några lager har inga artiklar på dessa underlag medan andra har några eller flera. Artiklar på underlaget har av olika anledningar blivit kvar med saldo på delförrådet, fast de fysiskt inte finns där. För att få korrekta uppgifter i systemet ska dessa artiklar inventeras bort.
Underlag för individer
Fyll i om individen finns på förrådet eller ej.
Svara Ja eller Nej.
Underlag för icke-individer
Fyll i fälten i kolumnen Inv. nya
Fyll i det antal som finns av varje artikel. Skriv 0 om artikeln inte finns i lager.
Underlag för övrigt
Fyll i det antal som finns av varje artikel.
Skriv 0 om artikeln inte finns i lager.
Lägg till egna artiklar på sådant som inte varit med på något annat underlag, men som finns på lager.
Nyhetsbrev
Vi skickar ut ett särskilt nyhetsbrev till dig som är delförrådsansvarig. Det kommer ut minst tre gånger per år; i samband med inventering, men också ibland vid avtalstart.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 12 juli 2024