Att skicka in blanketter till CFH
Förskrivning och specialanpassning
För ökad läsbarhet och patientsäkerhet ska dessa blanketter:
- Fyllas i digitalt
- Skrivas ut
- Undertecknas
- Skickas till CFH med vanlig post, alternativt internpost
Postadress
Centrum för hjälpmedel
Box 1515
701 15 Örebro
Konsultationer
För ökad läsbarhet och patientsäkerhet ska dessa blanketter:
- Fyllas i digitalt
- Sparas ner temporärt på din dator
- Skickas till CFH via Cosmic, Förskrivarportalen eller SDK
Vilket sätt du ska välja i steg 3 beror på var du jobbar! Läs mer under avsnittet om konsultationer.
Blanketterna används då du inte själv kan förskriva ett hjälpmedel i webSESAM eller LMN.
Läs mer om förskrivning.
Förskrivningsblanketter
Du som förskrivare kan begära hjälp av hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett enskilt ärende genom att skicka in en konsultation till Centrum för hjälpmedel.
Läs mer om konsultationsärenden.
Att skriva en konsultation
För ökad läsbarhet och patientsäkerhet ska konsultationsblanketter
- Fyllas i på dator
- Sparas ner temporärt på din dator
- Skickas in via säkra system
Vilket sätt du ska välja i steg 3 beror på var du jobbar, se nedan.
Kommun eller privat vårdgivare
Du som jobbar i kommun eller privat vårdgivare skickar konsultationer till CFH via Förskrivarportalen eller SDK (Säker Digital Kommunikation).
Inloggning till Förskrivarportalen
SDK
Du som jobbar i Örebro kommun (Hemsjukvård och HSE) och Kumla kommun ska skicka konsultationer via SDK istället, se rutin nedan.
SDK-projektet pågår året ut.
Behöver du support kontaktar du
Payam Karimian 019 - 60 24246
Region Örebro län
Du som jobbar i Region Örebro län ska skicka in konsultationer till CFH via Cosmic, se lathund nedan.
Behöver du support kontaktar du:
Helena Ekmark 60 25588
Erika Nordin 60 24240
Rutin för att skicka konsultation via SDK
Skicka konsultation i Cosmic
Konsultationsblanketter
Bilagor till konsultationsblanketter
Med specialanpassad produkt menas att, utöver tillverkarens tillbehörssortiment och inställningsanvisningar, ändra eller utrusta hjälpmedel med andra leverantörers tillbehör. Det kan också krävas att en ny produkt konstrueras i syfte att användas som tillbehör på ett hjälpmedel.
Det är hjälpmedel som tillhandahålls från CFH som kan utrustas med en specialanpassad produkt. CFH gör inga anpassningar på patienters egeninköpta hjälpmedel.
Det är endast förskrivare som har rätt att upprätta en anvisning för en specialanpassad produkt.
Det finns flera olika blanketter; en standard och flera förenklade. De förenklade blanketterna är delvis förifyllda och är framtagna för vanligt förekommande specialanpassningar.
Förordning för medicintekniska produkter (MDR) reglerar krav utifrån bland annat säkerhet, information och spårbarhet gällande specialanpassad produkt.
Ärendegång
- Förskrivare tar kontakt med hjälpmedelskonsulent för rådgivning i ärendet.
- En anvisningsblankett fylls i och skickas per post till Centrum för hjälpmedel.
- Tekniker går igenom anvisningen och gör en specialanpassning utifrån den. En riskanalys görs på specialanpassningen.
- Specialanpassning levereras till förskrivare för inprovning.
- Teknikers dokumentation skickas via Adobe Sign för elektronisk signering och godkännande av tekniker och förskrivare.
- Den undertecknade dokumentationen arkiveras i ärendets aktivitet i Sesam2.
Ärendegång vid förenklad specialanpassning
- Förskrivare fyller i en förenklad anvisningsblankett och skickar in den till Centrum för hjälpmedel. Förskrivaren godkänner med sin underskrift specialanpassningen utifrån den förifyllda dokumentationen och riskanalysen.
- Tekniker gör en specialanpassning utifrån anvisningen.
- Den specialanpassade produkten levereras till förskrivare för inprovning.
Blanketter för ansökan om specialanpassning
Förenklade blanketter vanligt förekommande specialanpassningar
Elektronisk signering av blankett
I respektive produktgrupps riktlinje och kriterie för förskrivning kan du se vilka kriterier som kan ligga till grund för en dubbel- eller trippelförskrivning. Du hittar dem under Riktlinjer och regelverk.
Förskrivning
Läs mer om dubbel- och trippelförskrivning.
Om hjälpmedlet inte är förskrivningsbart skickas blanketten nedan in till CFH för hantering av hjälpmedelskonsulent innan förskrivning.
Ändrade förutsättningar
Beslutet gällande dubbel-/trippelutrustning ska omprövas vid förändrade förutsättningar till exempel bostadsbyte och storleksbyte.
Licensansökan - ny förskrivare
Anmälan om ändring gällande förskrivarlicens
Verksamhetsstöd - inloggningssidor
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 4 april 2024