Vissa av våra hjälpmedel kan enbart förskrivas genom utprovning tillsammans med hjälpmedelskonsulent. Vilka det är framgår i sortimentsöversikterna. För att få boka tid för hjälpmedelsutprovning ska en konsultation skickas in.
Konsultation används också när du som förskrivare vill ha hjälp av en hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett särskilt patientärende.
Ett konsultationsärende innefattar
- Behovsanalys som förskrivare och patient gör inför att konsultationsblanketten ska fyllas i.
- Analys och utprovning av hjälpmedel tillsammans med hjälpmedelskonsulent och vid behov också tekniker.
- Inprovning och träning/utbildning av förskrivet hjälpmedel.
- Uppföljning av utprovat hjälpmedel.
Att skicka in en konsultation
Det finns olika konsultationer beroende på vilken typ av hjälpmedel som ska provas ut.
Du hittar de olika konsultationerna här.
Där kan du också läsa om hur de ska skickas in till CFH.
Prioriteringsordning för konsultationer
CFH handlägger konsultationer i kronologisk ordning utifrån när ärendet kommer in till oss. Insatser ska påbörjas inom ramen för vårdgarantin, det vill säga max 90 dagar.
Vissa patienters behov är av mer brådskande karaktär och ska erbjudas besökstid snabbare än 90 dagar. Dessa hamnar i grupp efter prioritet; hög, medel eller låg. Övriga ärenden klassas inte med någon prioritet.
Prioritet på konsultation fastställs av ansvarig hjälpmedelskonsulent vid ärendegenomgång i samband med ärendefördelning enligt prioriteringsordningen nedan.
Prioriteringsgrupper
Max väntetid till första besök
14 dagar
Behov/Syfte
- Tillgodose hjälpmedelsbehov i livets slutskede.
- Möjliggöra mobilisering inom slutenvården.
- Möjliggöra sittande och förflyttning trots allvarliga sår eller smärttillstånd.
Max väntetid till första besök
30 dagar
Behov/Syfte
- Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid betydande försämring i sjukdomsförloppet.
- Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid förväntad snabb försämring i sjukdomsförloppet.
- Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid betydande förändring i livet.
- Möjliggöra aktivitetsutförande utifrån sin roll som förälder.
- Möjliggöra för person att tillgodogöra sig studier (gäller samtliga utbildningsnivåer).
- Ersätta befintligt hjälpmedel från annan vårdgivare som CFH inte övertar.
- Ersätta befintligt hjälpmedel som inte går att reparera eller uppgradera och tekniskt byte inte är möjligt och där tekniker/hjälpmedelskonsulent anser att bytet behöver ske skyndsamt.
Max väntetid till första besök
60 dagar
Behov/Syfte
- Förnyad utbildning kring befintligt hjälpmedel.
- Justering av befintligt hjälpmedel i nyligen avslutat ärende.
- Komplettering/Uppdatering av befintligt hjälpmedel med begränsad insats för att bibehålla aktivitetsnivån.
Max väntetid till första besök
90 dagar
Alla övriga ärenden som inte omfattas av någon särskild prioritet.
Inför besöket
Vanligast är att vi bjuder in till besök tillsammans med patient på CFH eller Barnhjälpmedelscentralen. Där har vi tillgång till många olika hjälpmedel och dess tillbehör. När ärendet kräver så gör vi hembesök.
Information att lämna till patient inför besöket
Planering och avstämning
Ibland vill vi att du kommer cirka 15 minuter innan patientbesöket ska börja så att en avstämning och planering av besöket kan göras innan patienten tas emot. Saker som tas upp då är till exempel:
- Hur kommunicerar vi med patienten?
- Hur mår patienten idag?
- Hur kommer eventuell förflyttning gå till och vem ansvarar för den?
- Om tekniker är bokad, berättar vi om teknikers roll
Ett besök brukar se ut så här
|
Vad bestämdes på besöket?
Råd och stöd
Vill du ha råd och stöd i ett ärende eller känner dig osäker på om du ska skicka in en konsultation eller inte?
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Thursday, July 11, 2024