Region Örebro läns webbplats för personal inom vård och omsorg.

Region Örebo county Region Örebo county
Search

Vårdgivarwebben

För personal inom vård och omsorg

Svartvit bild där siluetten av en person syns till vänster, till höger i bild syns ett dokument. Illustration Pictogram

Vissa av våra hjälpmedel kan enbart förskrivas genom utprovning tillsammans med hjälpmedelskonsulent. Vilka det är framgår i sortimentsöversikterna. För att få boka tid för hjälpmedelsutprovning ska en konsultation skickas in.

Konsultation används också när du som förskrivare vill ha hjälp av en hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett särskilt patientärende.

Ett konsultationsärende innefattar

  • Behovsanalys som förskrivare och patient gör inför att konsultationsblanketten ska fyllas i.
  • Analys och utprovning av hjälpmedel tillsammans med hjälpmedelskonsulent och vid behov också tekniker.
  • Inprovning och träning/utbildning av förskrivet hjälpmedel.
  • Uppföljning av utprovat hjälpmedel.

Att skicka in en konsultation

Det finns olika konsultationer beroende på vilken typ av hjälpmedel som ska provas ut.
Du hittar de olika konsultationerna här.

Där kan du också läsa om hur de ska skickas in till CFH.

Prioriteringsordning för konsultationer

CFH handlägger konsultationer i kronologisk ordning utifrån när ärendet kommer in till oss. Insatser ska påbörjas inom ramen för vårdgarantin, det vill säga max 90 dagar.

Vissa patienters behov är av mer brådskande karaktär och ska erbjudas besökstid snabbare än 90 dagar. Dessa hamnar i grupp efter prioritet; hög, medel eller låg. Övriga ärenden klassas inte med någon prioritet.

Prioritet på konsultation fastställs av ansvarig hjälpmedelskonsulent vid ärendegenomgång i samband med ärendefördelning enligt prioriteringsordningen nedan.

Prioriteringsgrupper

Max väntetid till första besök

14 dagar

Behov/Syfte

  • Tillgodose hjälpmedelsbehov i livets slutskede.
  • Möjliggöra mobilisering inom slutenvården.
  • Möjliggöra sittande och förflyttning trots allvarliga sår eller smärttillstånd.

Max väntetid till första besök

30 dagar

Behov/Syfte

  • Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid betydande försämring i sjukdomsförloppet.
  • Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid förväntad snabb försämring i sjukdomsförloppet.
  • Möjliggöra aktivitetsutförande i den personliga livsföringen vid betydande förändring i livet.
  • Möjliggöra aktivitetsutförande utifrån sin roll som förälder.
  • Möjliggöra för person att tillgodogöra sig studier (gäller samtliga utbildningsnivåer).
  • Ersätta befintligt hjälpmedel från annan vårdgivare som CFH inte övertar.
  • Ersätta befintligt hjälpmedel som inte går att reparera eller uppgradera och tekniskt byte inte är möjligt och där tekniker/hjälpmedelskonsulent anser att bytet behöver ske skyndsamt.

Max väntetid till första besök

60 dagar

Behov/Syfte

  • Förnyad utbildning kring befintligt hjälpmedel.
  • Justering av befintligt hjälpmedel i nyligen avslutat ärende.
  • Komplettering/Uppdatering av befintligt hjälpmedel med begränsad insats för att bibehålla aktivitetsnivån.

Max väntetid till första besök

90 dagar

Alla övriga ärenden som inte omfattas av någon särskild prioritet.

Inför besöket

Vanligast är att vi bjuder in till besök tillsammans med patient på CFH eller Barnhjälpmedelscentralen. Där har vi tillgång till många olika hjälpmedel och dess tillbehör. När ärendet kräver så gör vi hembesök.

Planering och avstämning

Ibland vill vi att du kommer cirka 15 minuter innan patientbesöket ska börja så att en avstämning och planering av besöket kan göras innan patienten tas emot. Saker som tas upp då är till exempel:

  • Hur kommunicerar vi med patienten?
  • Hur mår patienten idag?
  • Hur kommer eventuell förflyttning gå till och vem ansvarar för den?
  • Om tekniker är bokad, berättar vi om teknikers roll

Ett besök brukar se ut så här

samling - pictogram.jpg
  • Hjälpmedelskonsulent välkomnar
  • Deltagare presenterar sig
  • Förskrivare och patient presenterar ärendet
  • Gemensam diskussion om lämpligt hjälpmedelsalternativ
  • Eventuell utprovning av hjälpmedel
  • Hjälpmedelskonsulent sammanfattar besöket
  • Förskrivare fyller i blanketten ”Vad bestämde vi idag?” som lämnas till patient
  • Gemensam planering av nästa steg
  • Tekniker planerar sitt eventuella fortsatta arbete inför nästa besök
  • Förskrivare, hjälpmedelskonsulent och eventuellt tekniker utvärderar besöket

Råd och stöd

Vill du ha råd och stöd i ett ärende eller känner dig osäker på om du ska skicka in en konsultation eller inte?

Kontakta sortimentsansvarig hjälpmedelskonsulent!

Did the content help you?

Last updated: Thursday, July 11, 2024