Region Örebro läns webbplats för personal inom vård och omsorg.
Regionorebrolan.se är Region Örebro läns officiella webbplats med information om de tjänster och den service som vi erbjuder.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Illustration: Majsan Sundell
Vi kan vänta oss en större flyktingström från Ukraina den närmsta tiden. Finns behov av hjälpmedel förskrivs de utifrån vår vanliga rutin för asylsökande, genom pappersförskrivning.
Saknas delar av patientens personuppgifter ska förskrivningen ske genom telefonkontakt med CFH:s kundtjänst.
Läs mer under rubriken Förskrivning nedan och avsnittet Förskrivning till asylsökande.
När ett hjälpmedel lämnas ut till patient ska patienten få information om
Här nedan finns våra olika informationsblad/foldrar samlade. Det första är en generell information som passar vid utlämning av många av våra hjälpmedel.
Men för vissa hjälpmedelssortiment och produktområden har vi tagit fram mer specifik information. Finns en specifik informationsfolder är det den som ska lämnas till patient.
När du som förskrivare behöver hjälp av en hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett patientärende skickar du in en konsultation. Vanligast är att vi bjuder in till besök tillsammans med patient på hjälpmedelscentralen. Där har vi tillgång till stora delar av det utprovningsbara sortimentet.
Ibland vill vi att du kommer cirka 15 minuter innan patientbesöket ska börja så att en avstämning och planering av besöket kan göras innan patienten tas emot. Saker som tas upp då är till exempel:
Till Centrum för hjälpmedel kommer patienter som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19.
Vi försöker begränsa antalet deltagare vid varje besök. Max antal är 8 deltagre inklusive vårdgivare. Men det bästa är om vi kan vara färre än så.
Leverans av hjälpmedel sker vanligtvis till förskrivarens adress. I turbilslistan nedan ser du vilka dagar du får leverans.
Vid vissa brådskande ärenden, där hjälpmedel finns i lager, kan du efter överenskommelse med kundtjänst hämta hjälpmedel på Centrum för hjälpmedel.
Många patienter ordnar själva med transporten till oss vid sin avtalade reparationstid. I det fall det inte är möjligt bokas transport genom kundtjänst.
Transport i samband med reparation kostar inget. Men patienten får betala en serviceavgift för reparationsarbetet.
Hjälpmedel kan lämnas in direkt till oss av patient. När det inte är möjligt hämtar vi hjälpmedel på våra utlämningsställen.
Hjälpmedel som lämnas tillbaka till Centrum för hjälpmedel ska vara rengjorda. Vi transporterar utgående och ingående gods i samma lastbil.
Madrasser returtas enligt särskild rutin. Läs mer om det under Hjälpmedelsöveriskt, Madrasser.
Det vanligaste är att patienten själv lämnar tillbaka de hjälpmedel som lånats. När det inte är möjligt hämtar vi in hjälpmedel på våra utlämningsställen samt på privatadresser. Fyll i formuläret nedan för en beställning av hämtning.
För att underlätta hantering och säkerställa att hjälpmedel som skickas i retur till oss hamnar hos rätt mottagare har vi tagit fram olika retursedlar.
Den vanliga vita retursedeln kan du själv skriva ut. Övriga retursedlar beställer du genom kundtjänst.
Används vid vanlig retur av hjälpmedel.
Används då hjälpmedlet ska till specifik person på CFH.
Används då hjälpmedlet är oanvänt då det skickas tillbaka.
Används då ett hjälpmedel skickas in för reparation. Ska vara uppmärkt med aktuellt arbetsordenummer.
Används då hjälpmedlet är inblandat i ett reklamations- eller avvikelseärende.
För personer i enskilt boende distribueras inkontinenshjälpmedlen hem mot en transportkostnad av 400 kr för 6 hemtransporter under ett år. Leveranser utöver detta kostar 400 kr per transport.
Inkontinenshjälpmedel kan även hämtas ut på Centrum för hjälpmedel.
Vissa hjälpmedel kan transporteras till patientens adress. Det kostar 200 kr per tillfälle (ej per hjälpmedel) och faktureras av oss cirka 1 månad efter transporten.
Centrum för hjälpmedel utför service och reparationer på hjälpmedel som ägs av Region Örebro län.
Du kan hjälpa en patient att göra en felanmälan på flera sätt:
Patienten kan själv också göra en felanmälan vis "dina e-tjänster" på 1177.se
Avgift tas ut vid service, reparation eller installation.
Det gäller vid:
Barn och ungdomar under 20 år betalar ingen serviceavgift.
Ingår ej i högkostnadsskyddet.
En del patienter har ingen möjlighet att själv, eller med hjälp av annan, ta sig till CFH för att få en punktering lagad. Då kan du som förskrivare hjälpa patienten genom att förskriva ett nytt drivhjul i webSESAM. För bytet ska patienten betala en serviceavgift.
1. Tala om för patienten att lagningen/bytet innebär en kostnad. Kostnaden är per tillfälle, inte per hjul.
2. Logga in på WebSESAM och titta på patientens hjälpmedelsbild. Där syns artikelnummer på de drivhjul som är kopplade som komponenter på den manuella rullstolen. Alternativt titta i rullstolens orderguide för att hitta rätt artikelnummer.
3. Lägg en förskrivning. Förskrivningen ska innehålla artikelnummer för både hjul och serviceavgift.
4. Hjulet/hjulen som ska repareras/bytas skickas i retur med Turbilen till CFH.
5. Faktura skickas per post till patienten.
Onsdagar 10:00 - 12:00
Torsdagar 13:00 - 15:00
Tisdagar 09:30 - 11:30 och 12:00 - 14:00
Torsdagar 09:30 - 11:30 och 12:00 - 14:00
Rollatorservice och Rollatorcafé ställs in tills vidare på grund av Covid-19
Centrum för hjälpmedel erbjuder rollatorservice på olika platser i länet. Våra hjälpmedelstekniker åker ut till exempelvis serviceboenden och dagliga verksamheter och erbjuder service av rollatorer.
Du ordnar lokal och bjuder på fika.
Kontakta tekniker med din bokningsförfrågan.
Om ett hjälpmedel går sönder på en lördag, söndag eller helgdag och patienten inte klarar nedanstående aktiviteter i hemmet:
Jourhavande tekniker hjälper också till vid fel på EP-larmsövervakning.
Jourhavande tekniker
10.00 - 14.00 lördag, söndag eller helgdag
Hjälpmedel som är förskrivningsbara läggs vanligen direkt av förskrivaren i systemen webSESAM eller LMN. Men i vissa fall kan inte förskrivningen gå till på det viset. Under respektive rubrik nedan ser du hur du då ska göra istället.
Läs mer om förskrivningsrätt i webSESAM.
Läs mer om förskrivningsrätt i LMN.
Vissa av våra hjälpmedel är inte förskrivningsbara i webSESAM eller LMN. Dessa förskrivs genom blankettförskrivning eller kontakt med hjälpmedelskonsulent.
När det finns medicinska skäl, där utredning och utprovning visar att det upphandlade sortimentet inte tillgodoser patientens hjälpmedelsbehov, kan en särskild förskrivning göras. En förskrivning skickas in där avsnittet om särskild dispensansökan fylls i. I ansökan ska den medicinska orsaken framgå.
Kontinenssamordnare bedömer ansökan utifrån ett patient- och samhällsekonomiskt perspektiv och godkänner eller avslår ansökan.
Några av våra hjälpmedel inom kognition och kommunikation är inte fysiska utan digitala produkter. Dessa digitala produkter har licenser eller aktiveringskoder. Licensnycklar och aktiveringskoder lagras på individen i webSesam.
Licensnycklar och aktiveringskoder levereras via e-post till förskrivare.
Produkter inom kognition har en grundlicens som gäller i 3 år. Licensen kan återanvändas och kan därför vara giltig en kortare tid hos patient. Licensens utgångsdatum går att se i hårdvaran den är installerad i.
Patienten får en notis om att licensen kommer att gå ut 3 månader, 3 veckor och 3 dagar innan licensen går ut.
Det finns en produkt inom kommunikationsområdet som är tidsbegränad – Widgit Online. Den förskrivs för 3 år. Licensens utgångsdatum går att se under Inställningar – Abonnemang när man är inloggad på sitt konto.
Vid förlängning av kognitiv produkt skickas blankett Förskrivning av kognitiva hjälpmedel, digitala licenser in till Centrum för hjälpmedel. Hjälpmedelskonsulent meddelar förskrivare när licensen är förlängd. Handläggningstiden är cirka en vecka.
När abonnemanget för Widgit Online går ut lägger förskrivare en ny beställning på Widgit Online i webSesam. Med den nya aktiveringskoden aktiveras samma konto som använts tidigare. Ett Widgit Online-konto kan ligga vilande i som längst två år utan att material försvinner.
När ett hjälpmedel inte längre behövs ska det lämnas tillbaka, detta gäller även digitala produkter. Ta kontakt med kundtjänst på Centrum för hjälpmedel när en digital produkt ska returtas.
Drivaggregat finns i två utföranden, de som patienten själv kör och de som patienten blir körd med. De som patienten själv kör förskrivs genom konsultation och de som patient blir körd med förskrivs genom särskilt framtagen förskrivningsblankett.
En del personliga hjälpmedel ingår inte i det subventionerade hjälpmedelssortimentet. Dessa hjälpmedel tillhandahålls genom försäljning utifrån förskrivning och provas ut av kompetenta förskrivare.
Dynor kan lagerflyttas till delförråd så att olika modeller och höjder på dynorna kan provas innan förskrivning. Det är först vid förskrivning som en faktura utgår till patienten.
Patienten har 14 dagars ångerrätt från den dagen patienten tar emot dynan. För att kunna nyttja ångerrätten ska dynan vara i oanvänt skick. Information med retursedel medföljer varje dyna vid leverans.
Vid förskrivning av förhöjande dyna eller kildyna till utomlänspatient är det patientens hemregion som faktureras för förskrivningen. Använd blankett för förskrivning.
Förskrivaren kan beställa varuprover från avtalade leverantörer.
När förskrivning görs från en av Region Örebro läns vårdcentraler betalar patienten kostnade för hjälpmedlen i kassan vid besöket.
Vid förskrivning från andra enheter ska ett betalningsunderlag skickas in till Centrum för hjälpmedel i samband med förskrivningen.
Innan du förskriver hjälpmedel till patient som bor i annan region behöver du tänka på följande:
I de fall hjälpmedel, inklusive tillbehör, till en utomlänspatient beräknas överstiga 10 000 kr ska förskrivningen ske i samråd med hjälpmedelsverksamheten i hemregionen.
Blir kostnaden lägre än 10 000 kr måste inte kontakt tas för godkännande av hjälpmedelsverksamheten på patinetens hemort.
Eftersom förskrivningen innebär att hemregionen ska faktureras är det viktigt att uppgifter om faktureringsadress och Referens-id fyllas i på förskrivningsblanketen.
Gömda och andra personer som saknar tillstånd att vistas i landet ska få sjukvård och tandvård som inte kan vänta, till samma patientavgifter som asylsökande. Det samma gäller för hjälpmedel.
Förskrivning görs genom pappersförskrivning. Patientens LMA-kortsnummer anges på förskrivningsblanketten.
Saknas delar av personuppgifterna sker förskrivning genom telefonkontakt med Centrum för hjälpmedels kundtjänst. Patienten kan då inte läggas upp som hjälpmedelsanvändare i webSESAM eller LMN. Hjälpmedlen förskrivs på aktuellt delförråd istället.
Förskrivning sker genom telefonkontakt med Centrum för hjälpmedels kundtjänst. Patienten kan inte läggas upp som hjälpmedelsanvändare i webSESAM eller LMN. Hjälpmedlen förskrivs på aktuellt delförråd istället.
Enkla hjälpmedel är egenansvarsprodukter som du som förskrivare eller någon annan inom vården kan rekommendera till en patient. Egenvårdsprodukter bekostas inte av regionen eller kommunen. Egenvårdsprodukter kan finnas att köpa på den öppna marknaden men några produkter kan också säljas till patienten. Patienten bedömer själv nyttan av hjälpmedlet utifrån dina råd och rekommendationer.
Genom Centrum för hjälpmedel kan du ha tillgång till flera olika enklare hjälpmedel på det lager/förråd som du har tillgång till i din tjänst.
Förhöjande dynor och kildynor och kompressionsstrumpor säljs genom förskrivning. Läs mer om förskrivning genom försäljning.
Det finns regler om övertagande och betalning för hjälpmedel som medtas vid flytt inom Sverige. Du kan läsa dem här på Sveriges kommuner och regioners (SKRs) hemsida.
Förfrågan om övertagande ska skickas från den huvudman patienten lämnar. Mottagande huvudman har sedan 60 dagar på sig att avgöra om man vill överta patientens hjälpmedel eller inte.
Vid flytt ska man eftersträva att patienten inte blir utan hjälpmedel. Riktlinjer och kriterier för hjälpmedelsförskrivning samt upphandlat sortiment skiljer sig åt i Sverige. Det påverkar vilka hjälpmedel som kan tas med. Specialanpassade hjälpmedel bör i möjligaste mån medtas.
Det är en fördel om flyttärendet är grundat på överrapportering och kontakt mellan förskrivare på respektive ort.
Fast installerade hjälpmedel omfattas inte av flyttrutinen då det förutsätts att dessa ej tas med vid flytt.
Lars Kälvemark
Hjälpmedelskonsulent i kundtjänst
Centrum för hjälpmedel skickar ut två Nyhetsbrev med lite olika inriktning. Det ena riktar sig till dig som förskriver inkontinenshjälpmedel, madrasser och kompressionsstrumpor och det andra till dig som bland annat förskriver hjälpmedel för rörelse, kommunikation och kognition.
Vi skickar också ut särskilda nyhetsbrev till dig som är delförrådsansvarig. De nyhetsbreven finns på sidan för Lager, hjälpmedel i delförråd.
Kundtjänst Centrum för hjälpmedel
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för ditt inskick
Vill du skicka lite återkoppling kring vad vi kan göra bättre så kan du göra det här.
Senast uppdaterad: den 16 mars 2022
Blanketter och anvisningar
Förskrivarportal
Hjälpmedelsöversikt
Lager, hjälpmedel i delförråd
Reklamation och avvikelser
Rådgivning till förskrivare
Studiebesök och visning av sortiment