Leverans av hjälpmedel sker vanligtvis till förskrivarens adress. I turbilslistan nedan ser du vilka dagar du får leverans.
Vid vissa brådskande ärenden, där hjälpmedel finns i lager, kan du efter överenskommelse med kundtjänst hämta hjälpmedel på Centrum för hjälpmedel.
Hemtransport övriga hjälpmedel
Inkontinenshjälpmedel
För personer i enskilt boende distribueras inkontinenshjälpmedlen hem mot en transportkostnad av 440 kr för 6 hemtransporter under ett år. Leveranser utöver detta kostar 440 kr per transport.
Övriga hjälpmedel
Vissa hjälpmedel kan transporteras till patientens adress. Det kostar 220 kr per tillfälle (ej per hjälpmedel) och faktureras av oss cirka 1 månad efter transporten.
- Arbetsstol
- Badlyft
- Fristående toaförhöjning
- Gåbord
- Gåstol
- Helramp
- Hygienstol med drivhjul
- Manupeder/Motomeder
- Rollatorer RA- eller gåbordsöverdel
- Rullstol
- Ståstöd
- Sulky
- Sängryggstöd
- Tippbräda
Retur av hjälpmedel
Återlämning
Hjälpmedel kan lämnas tillbaka direkt till oss av patient.
När det inte är möjligt hämtar vi in hjälpmedel på våra utlämningsställen samt på privatadresser.
Digitala hjälpmedel
Ett digitalt hjälpmedel som är installerad i egen telefon, surfplatt eller dator återlämnas genom att de avinstalleras i enheten samt avregistreras i system på CFH. För att göra det kontaktas CFH:s kundtjänst.
Rengjorda hjälpmedel
Hjälpmedel som lämnas tillbaka till Centrum för hjälpmedel ska vara rengjorda.
Vi transporterar utgående och ingående gods i samma lastbil.
Märkning av hjälpmedel som skickas till CFH från förskrivare
För att underlätta hantering och säkerställa att hjälpmedel som skickas i retur till oss hamnar hos rätt mottagare har vi tagit fram olika retursedlar.
Den vanliga vita retursedeln kan du själv skriva ut. Övriga retursedlar beställer du genom kundtjänst.
Retursedlar
Vit - vanlig retur
Används vid vanlig retur av hjälpmedel.
Grön - oanvänt hjälpmedel
Används då hjälpmedlet är oanvänt då det skickas tillbaka.
Blå - specifik mottagare
Används då du ska skicka hjälpmedlet till en specifik person eller enhet på CFH.
Röd - reparation
Används då ett hjälpmedel skickas in för reparation. Ange aktuellt arbetsordenummer på sedeln.
Orange - avvikelse/reklamation
Används då hjälpmedlet är inblandat i ett reklamations- eller avvikelseärende.
Hjälpmedel som utsatts för smitta
Hjälpmedel som utsatts för smitta ska behandlas olika vid returtagning av dessa.
Blodsmitta och multiresistenta bakterier
Vid blodsmitta och multiresistenta bakterier ska ingen anmälan göras till CFH, varken genom samtal eller uppmärkning.
Hjälpmedlet ska rengöras enligt vanlig rutin innan det lämnas för retur.
Ohyra/Skadedjur
När hjälpmedel utsatts för angrepp av ohyra/skadedjur kontaktas CFH:s kundtjänst. Om hjälpmedlet kan skickas tillbaka med de vanliga turbilarna eller inte meddelas av kundtjänst vid anmälan.
Kundtjänst kan uppmana förskrivaren att ombesörja den fysiska skrotningen i de fall då det är möjligt.
Vägglöss
Hjälpmedel som drabbats av vägglöss ska hanteras på särskilt sätt. Kontakta alltid CFH:s kundtjänst, dessa hjälpmedel får inte skickas med ordinarie transport.
Det kan bli aktuellt med sanering av hjälpmedlet innan retur eller reparation. Sanering sköts av externt avtalad firma.
Transport vid reparation
Många patienter ordnar själva med transporten till oss vid sin avtalade reparationstid. I det fall det inte är möjligt bokas transport genom kundtjänst.
Transport i samband med reparation kostar inget. Men patienten får betala en serviceavgift för reparationsarbetet.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 11 juli 2024