Region Örebro läns webbplats för personal inom vård och omsorg.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Vårdgivarwebben

För personal inom vård och omsorg

Foto av en lastbil märkt med Centrum för hjälpmedel

Leverans av hjälpmedel sker vanligtvis till förskrivarens adress. I turbilslistan nedan ser du vilka dagar du får leverans.

Vid vissa brådskande ärenden, där hjälpmedel finns i lager, kan du efter överenskommelse med kundtjänst hämta hjälpmedel på Centrum för hjälpmedel.

Hemtransport övriga hjälpmedel

Svartvit tecknad bild av en person som levererar en kartong. I bakgrunden syns en bil. Illustration Pictogram

Inkontinenshjälpmedel

För personer i enskilt boende distribueras inkontinenshjälpmedlen hem mot en transportkostnad av 440 kr för 6 hemtransporter under ett år. Leveranser utöver detta kostar 440 kr per transport.

Övriga hjälpmedel

Vissa hjälpmedel kan transporteras till patientens adress. Det kostar 220 kr per tillfälle (ej per hjälpmedel) och faktureras av oss cirka 1 månad efter transporten.

  • Arbetsstol
  • Badlyft
  • Fristående toaförhöjning
  • Gåbord
  • Gåstol
  • Helramp
  • Hygienstol med drivhjul
  • Manupeder/Motomeder
  • Rollatorer RA- eller gåbordsöverdel
  • Rullstol
  • Ståstöd
  • Sulky
  • Sängryggstöd
  • Tippbräda

Retur av hjälpmedel

Återlämning

Hjälpmedel kan lämnas tillbaka direkt till oss av patient.

När det inte är möjligt hämtar vi in hjälpmedel på våra utlämningsställen samt på privatadresser.

Digitala hjälpmedel

Ett digitalt hjälpmedel som är installerad i egen telefon, surfplatt eller dator återlämnas genom att de avinstalleras i enheten samt avregistreras i system på CFH. För att göra det kontaktas CFH:s kundtjänst.

Svartvit tekning av en cirkelformad pil. Illustration Pictogram
Svartvit bild av en tecknad hand som håller i en trasa. Illustration Pictogram

Rengjorda hjälpmedel

Hjälpmedel som lämnas tillbaka till Centrum för hjälpmedel ska vara rengjorda.

Vi transporterar utgående och ingående gods i samma lastbil.

Hjälpmedel som ska hämtas

Märkning av hjälpmedel som skickas till CFH från förskrivare

För att underlätta hantering och säkerställa att hjälpmedel som skickas i retur till oss hamnar hos rätt mottagare har vi tagit fram olika retursedlar. 

Den vanliga vita retursedeln kan du själv skriva ut. Övriga retursedlar beställer du genom kundtjänst.

Retursedlar

Vit - vanlig retur

Används vid vanlig retur av hjälpmedel.

Foto av vit retursedel
Grön - oanvänt hjälpmedel

Används då hjälpmedlet är oanvänt då det skickas tillbaka.

Foto av grön retursedel
Blå - specifik mottagare

Används då du ska skicka hjälpmedlet till en specifik person eller enhet på CFH.

Foto av blå retursedel
Röd - reparation

Används då ett hjälpmedel skickas in för reparation. Ange aktuellt arbetsordenummer på sedeln.

Foto av röd retursedel
Orange - avvikelse/reklamation

Används då hjälpmedlet är inblandat i ett reklamations- eller avvikelseärende.

Orangefärgad blankett för uppmärkning av hjälpmedel som varit inblandat i reklamation eller avvikelse

Hjälpmedel som utsatts för smitta

Hjälpmedel som utsatts för smitta ska behandlas olika vid returtagning av dessa.

Svartvit bild av ett virus; ett vitt klot med spröt som sticker ut runt om. Illustration Pictogram
Svartvit bild av en skalbagge med sex ben och två antennspröt. Illustration Pictogram
Blodsmitta och multiresistenta bakterier

Vid blodsmitta och multiresistenta bakterier ska ingen anmälan göras till CFH, varken genom samtal eller uppmärkning. 

Hjälpmedlet ska rengöras enligt vanlig rutin innan det lämnas för retur.

Ohyra/Skadedjur

När hjälpmedel utsatts för angrepp av ohyra/skadedjur kontaktas CFH:s kundtjänst. Om hjälpmedlet kan skickas tillbaka med de vanliga turbilarna eller inte meddelas av kundtjänst vid anmälan.

Kundtjänst kan uppmana förskrivaren att ombesörja den fysiska skrotningen i de fall då det är möjligt.

Vägglöss

Hjälpmedel som drabbats av vägglöss ska hanteras på särskilt sätt. Kontakta alltid CFH:s kundtjänst, dessa hjälpmedel får inte skickas med ordinarie transport.

Det kan bli aktuellt med sanering av hjälpmedlet innan retur eller reparation. Sanering sköts av externt avtalad firma.

Transport vid reparation

Många patienter ordnar själva med transporten till oss vid sin avtalade reparationstid. I det fall det inte är möjligt bokas transport genom kundtjänst.

Transport i samband med reparation kostar inget. Men patienten får betala en serviceavgift för reparationsarbetet.

 

Kontakter

Kundtjänst Centrum för hjälpmedel

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 11 juli 2024