Individuell utbildningsplan för ST inom allmänmedicin med fördjupning inom pedagogik
ST-läkare: (namn)
Grundanställning: (Verksamhetsområde)
Utformning och målsättning
Pedagogik-ST omfattar tre månaders fördjupning inom medicinsk pedagogik.
Mentor för den pedagogiska fördjupningsdelen utses i samband med anställningen och i samband med tjänstgöringsstart utformas en individuell utbildningsplan (IUP) för det pedagogiska arbetet. Ansvar för att skapa förutsättningar för genomförande av IUP har utsedd mentor i samråd med ordinarie ST-handledare och verksamhetschef i grundanställning. Inriktning kan individualiseras utifrån intresseområde men nedanstående moment bör eftersträvas att få med i planeringen.
Målsättning
- Att uppnå en fördjupad teoretisk kunskap om pedagogiska processer inom ramen för sjukvårdens utbildningsuppdrag
- Att inhämta praktisk erfarenhet av att tillämpa grundläggande pedagogiska verktyg inom problembaserat lärande (PBL), simulering och klinisk handledning
- Att inhämta erfarenhet av att genomföra ett projektbaserat utvecklingsarbete inom medicinsk pedagogik
Individuell planering
1. Inhämta teoretisk kunskap
Aktivitet | Planering | Kommentar |
Litteraturstudier |
||
Handledarutbildning grundkurs | ||
Kurs PBL | ||
handledarutbildning påbyggnadsmodul kompetensbedömning | ||
Kurs KlinSim I | ||
Delta i möten/seminarier ORU,RÖL, Läkarförbundet, AMEE |
2. Inhämta praktisk erfarenhet som föreläsare/handledare/instruktör
Aktivtet | Panering | Kommentar |
Basgruppshandledare | ||
Handledning av student/AT/BT-läkare | ||
Instruktörsuppdrag på KTC RÖL | ||
Delta i verksamhet kopplad till regionens studentsalar (IPL-moment alt. peer learning instruktör) | ||
Organisera seminarier/föreläsning för kollegor/GU-sudenter/AT/BT/läkare | ||
Muntlig presentation vid möte eller seminarium ORU, poster och/eller muntlig presentation på AMEE | ||
Muntlig presentation i vårdverksamheterna |
3. Projektbaserat pedagogiskt utvecklingsarbete
Målsättningen är att genomföra och utvärdera ett förbättringsarbete med koppling till medicinsk pedagogik i klinisk verksamhet. Skriftlig och muntlig rapport av projektet presenteras under ett avslutande seminarium och/eller i andra relevanta forum.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 2 april 2024