Information till förskola

Smittväg

För att man ska bli bärare av ESBL-bildande bakterier måste de komma in via munnen. Man kan bli smittad via mat och vatten som är förorenade med tarmbakterier, framförallt i samband med utlandsresa. ESBL kan sedan spridas genom indirekt kontaktsmitta via händerna till andra personer. De kan också spridas via föremål i omgivningen, till exempel leksaker. Smittrisken ökar om man har diarré.

Får barnet vara på förskola?

Barn med diarré ska stanna hemma.

Barnet kan återgå till förskolan när diarrérna har upphört.

Sjukdomsinformation

ESBL betyder Extended Spectrum Betalactamase. Det är ämnen (enzymer) som kan bildas av vissa tarmbakterier. Dessa ämnen bryter ner vanliga antibiotika, t.ex. penicilliner. Därmed får ESBL-bildande bakterier motståndskraft (resistens) mot sådana antibiotika.

De allra flesta med ESBL-bildande bakterier har dem i tarmen utan att vara sjuka, så kallat bärarskap. Bärarskap är inte sjukdom och ska inte behandlas. Om de orsakar sjukdom är det oftast en vanlig urinvägsinfektion men det kan också vara andra typer av infektioner. Skillnaden är att vid en infektion med ESBL-bildande bakterier måste man behandlas med andra sorters antibiotika.

ESBL-bildande bakterier är tarmbakterier som kan ingå i den normala tarmfloran under kortare eller längre tid. Det går inte att säga hur länge man bär på bakterierna, men de flesta blir sannolikt av med dem efterhand. Vårdnadshavare behöver inte informera någon i sin omgivning om att barnet är bärare av ESBL-bildande bakterier.

God handhygien är den viktigaste åtgärden för att undvika smitta. Tvätta händerna med flytande tvål och vatten efter toalettbesök och innan matlagning/måltid.

Senast uppdaterad: den 9 april 2024