Tillstånd att vistas i Sverige

Patienter som inte kan visa upp ett LMA-kort eller ett uppehållstillståndskort för massflyktingar behöver på något sätt visa att de har rätt att vistas i Sverige på lagligt sätt.

Patienter som inte kan visa detta klassas ofta som tillståndslösa. Mer information om tillståndslösa hittar du under tillämpningsanvisningen om tillståndslösa.

Uppehålls- och arbetstillstånd

Patienter som har fått uppehållstillstånd eller arbetstillstånd kan visa upp ett så kallat uppehållstillståndskort.

uppehallstillstandskort_800.jpg

Visum

Nedan finns en beskrivning av olika typer av visum och vad patienten behöver visa upp i kassan.

Vistelse kortare än 90 dagar (turistvisum)

Behöver inte visa upp visum

Personer från något av länderna nedan behöver inte ansöka om turistvisum innan resa till Sverige och har därmed inget att visa upp i kassan:

• EU-länder
  • Norge, Island, Schweiz och Storbritannien
  • Länder som inte finns med i listan över länder med visumkrav.

Länder vars medborgare behöver visum för inresa i Sverige (regeringen.se)

Behöver visa upp visum

Personer från dessa länder behöver visa upp ett turistvisum i kassan för att bekräfta sin lagliga rätt att vistas i Sverige.

Länder vars medborgare behöver visum för inresa i Sverige (regeringen.se)

Vistelse längre än 90 dagar

Samtliga patienter som vistas i Sverige längre än 90 dagar behöver visa upp ett giltigt visum i kassan för att bekräfta sin lagliga rätt att vistas i Sverige.

Biometriskt pass

En del av de listade länderna i länken ovan behöver inte ansöka om visum om de har så kallade biometriska pass. Ett sådant pass ska ha symbolen på bilden nedan på framsidan och det räcker med passet för att påvisa laglig rätt att vistas i Sverige.

Med detta pass har personen tillstånd att vistas i Sverige i 3 månader från inresa. Om patienten har ett vanligt pass behöver ett särskilt visum visas upp för att bekräfta den lagliga rätten att vistas i Sverige.

pass bild.png

Senast uppdaterad: den 21 mars 2023