Region Örebro läns webbplats för personal inom vård och omsorg.

Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk
Search

Att skicka in blanketter till CFH

Förskrivning och specialanpassning

För ökad läsbarhet och patientsäkerhet ska dessa blanketter:

  1. Fyllas i digitalt
  2. Skrivas ut
  3. Undertecknas
  4. Skickas till CFH med vanlig post, alternativt internpost

Postadress

Centrum för hjälpmedel

Box 1515

701 15 Örebro

Konsultationer

För ökad läsbarhet och patientsäkerhet ska dessa blanketter:

  1. Fyllas i digitalt
  2. Sparas ner temporärt på din dator
  3. Skickas till CFH via Förskrivarportalen

Inloggning till Förskrivarportalen

Du som jobbar i Örebro kommun (Hemsjukvård och HSE) och Kumla kommun skickar in konsultationsblanketten via SDK. Projektet pågår året ut. Se rutin under rubriken Konsultation nedan.

Du som förskrivare kan begära hjälp av hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett enskilt ärende genom att skicka in en konsultation till Centrum för hjälpmedel.
Läs mer om konsultationsärenden.

Att skicka in en konsultation

Konsultationer ska skickas in digitalt via Centrum för hjälpmedels förskrivarportal.

  1. Fyll i blanketten digitalt
  2. Spara ner den temporärt på din dator
  3. Skicka in den till CFH via Förskrivarportalen

Inloggning till Förskrivarportalen

Skicka konsultationer i SDK - Örebro och Kumla kommun

Ett pilotprojekt för Säker Digital Kommunikation (SDK) pågår där förskrivare i Örebro kommun (Hemsjukvård och HSE) och Kumla kommun deltar tillsammans med CFH. Projektet fortsätter året ut.

Din uppgift som förskrivare är att ska skicka in konsultationer via SDK istället för Förskrivarportalen under projekttiden. Se rutin nedan.

Med specialanpassad produkt menas att, utöver tillverkarens tillbehörssortiment och inställningsanvisningar, ändra eller utrusta hjälpmedel med andra leverantörers tillbehör. Det kan också krävas att en ny produkt konstrueras i syfte att användas som tillbehör på ett hjälpmedel.

Det är hjälpmedel som tillhandahålls från CFH som kan utrustas med en specialanpassad produkt. CFH gör inga anpassningar på patienters egeninköpta hjälpmedel.

Det är endast förskrivare som har rätt att upprätta en anvisning för en specialanpassad produkt.

Det finns flera olika blanketter; en standard och flera förenklade. De förenklade blanketterna är delvis förifyllda och är framtagna för vanligt förekommande specialanpassningar.

Förordning för medicintekniska produkter (MDR) reglerar krav utifrån bland annat säkerhet, information och spårbarhet gällande specialanpassad produkt.

Ärendegång

  1. Förskrivare tar kontakt med hjälpmedelskonsulent för rådgivning i ärendet.
  2. En anvisningsblankett fylls i och skickas per post till Centrum för hjälpmedel.
  3. Tekniker går igenom anvisningen och gör en specialanpassning utifrån den. En riskanalys görs på specialanpassningen.
  4. Specialanpassning levereras till förskrivare för inprovning.
  5. Teknikers dokumentation skickas via Adobe Sign för elektronisk signering och godkännande av tekniker och förskrivare.
  6. Den undertecknade dokumentationen arkiveras i ärendets aktivitet i Sesam2.

Ärendegång vid förenklad specialanpassning

  1. Förskrivare fyller i en förenklad anvisningsblankett och skickar in den till Centrum för hjälpmedel. Förskrivaren godkänner med sin underskrift specialanpassningen utifrån den förifyllda dokumentationen och riskanalysen.
  2. Tekniker gör en specialanpassning utifrån anvisningen.
  3. Den specialanpassade produkten levereras till förskrivare för inprovning.

I respektive produktgrupps riktlinje och kriterie för förskrivning kan du se vilka kriterier som kan ligga till grund för en dubbel- eller trippelförskrivning. Du hittar dem under Riktlinjer och regelverk.

Förskrivning

Läs mer om dubbel- och trippelförskrivning.

Om hjälpmedlet inte är förskrivningsbart skickas blanketten nedan in till CFH för hantering av hjälpmedelskonsulent innan förskrivning.

Kontakte

Kundtjänst Centrum för hjälpmedel

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Donnerstag, 4. April 2024