Handledarutbildning
Som handledare ska du ha genomgått Handledning i klinisk verksamhet, grund, som regelbundet ges i samverkan med Örebro universitet eller annan jämförbar utbildning.
Du bör därefter uppdatera din kompetens inom handledning kontinuerligt, och med en intygsgivande utbildning minst var femte år. Fortbildning inom handledarskap kan ske via Utbildningscentrums Startseminarium som du går tillsammans med din adept, via Utbildningscentrums påbyggnadskurser inom handledarskap eller via utbildning som bedrivs via ditt område/din hemklinik.
Läs mer om utbildning för kliniska handledare.
Att vara handledare
Handledarna har en nyckelroll vid utbildning av nya specialister. Handledning är en egen pedagogisk metod. Avsikten är att stödja ST‐läkaren in i den praktiska yrkesutövningen och att där integrera det teoretiska kunnandet med praktiken.
Handledarens roll är instruerande, stödjande, men också styrande och bedömande så att handledaren ska värdera hur ST‐läkarens kompetens utvecklas, kunna ge ST‐läkaren feedback på detta samt vara delaktig i slutbedömningen inför specialistintyget.
Bedömningen av ST‐läkarens kompetensutveckling bör omfatta alla aspekter av specialiseringstjänstgöringen och alla de mål som målbeskrivningen omfattar. Handledaren bör dokumentera sina handledarsamtal med ST‐läkaren.
ST‐läkaren bör ha ett rimligt inflytande i valet av handledare. I början av utbildningen arbetar ST‐läkare och handledare ihop på ett sådant sätt att båda får underlag för den utbildningsplanering som ska göras vid startseminariet. Handledaren medverkar vidare vid uppföljningsträffar, eventuell mittbedömning och den avslutande bedömning som ska göras.
Handledning bedrivs regelbundet efter gemensam överenskommelse. Ett riktvärde är en gång per vecka under vårdcentralstjänstgöring och en gång per månad under övrig tjänstgöring.
Handledaren bör få tid avsatt i sitt schema för handledning och det ska inte drabba utrymmet för eget administrativt arbete.
Stöd för dig som ST-handledare
I Region Örebro län finns övergripande studierektorer som gemensamt arbetar för att utveckla och förbättra ST-utbildningen.
Studierektorsgruppen fungerar som en resurs både för ST-läkare, handledare, lokala studierektorer och verksamhetschefer för att ST-utbildningen ska fungera så bra som möjligt. I gruppens arbete ingår bland annat att ta fram och driva kursprogrammet för ST-utbildning gällande A- och B-delmål samt BT-utbildningen.
Gruppen ansvarar också för andra regiongemensamma utbildningsaktiviteter som berör ST-läkare och ST-handledare. För uppföljning av ST-utbildningen har mallar för bland annat medsittning, feedback och ST-kollegium framtagits.
Mallarna hittar du under Riktlinjer och dokument
Gruppen genomför även enkäter för att kartlägga hur ST-utbildningen fungerar samt samverkar med andra regioner via regionala och nationella forum. Genom att gruppen representerar olika områden stärks samarbetet över specialitetsgränserna och över länet.
Kontakter
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 3 januari 2025