Kirurgen får patientsäkerhetspris för långsiktigt arbete med patientsäkerhet
Publicerad: 2025-09-18 13:12
På Kirurgkliniken i Region Örebro län är patientsäkerhet inte ett sidoprojekt, utan en naturlig del av vardagen. Efter många års målmedvetet arbete för en tryggare vård får kliniken nu ett av årets patientsäkerhetspriser.
Birgitta Sundell och Beatrice Kilhström. Foto Maria Bergman
– Det känns väldigt roligt och vi är stolta. Vi har arbetat länge och systematiskt för att stärka patientsäkerheten för våra patienter, säger Birgitta Sundell, verksamhetscontroller och övergripande avvikelsehandläggare på VO Kirurgi.
Avvikelser är en drivkraft till förbättring
– Vi försöker skapa en öppen kultur. En av grundpelarna i arbetet är avvikelsehanteringen. Alla yrkesgrupper uppmuntras att rapportera händelser – inte för att peka ut individer, utan för att identifiera förbättringar, berättar Beatrice Kihlström, biträdande enhetschef på avdelning 39 och avvikelsehandläggare.
– Vi skriver avvikelser för att utveckla vården. Det är en del av vårt ständiga kvalitets- och förbättringsarbete,
Återkopplingen är viktigt. Alla medarbetare ska känna att deras observationer tas på allvar. Händelser och lärdomar lyfts både på APT, i samverkan- och i ledningsgrupper, och via en patientsäkerhetssida på intranätet kan alla medarbetare följa arbetet.
Gröna korset ger direkt effekt
På avdelning 39 används metoden Gröna korset, där risker och vårdskador följs upp dagligen.
– Varje dag samlas personalen som är i tjänst för att gå igenom eventuella avvikelser eller risker. Då kan vi sätta in åtgärder direkt, till nytta för patienten här och nu. Det blir också ett lärande för nya medarbetare, säger Beatrice.
Strukturerat och länsövergripande
Kirurgen är en länsklinik som omfattar tre sjukhus. Organisationen är uppbyggd med patientsäkerhetsteam på olika nivåer, där läkare, chefer, vårdadministratörer, omvårdnadspersonal och övriga vårdprofessioner samverkar.
– Vi har byggt upp en struktur som gör att vi arbetar på samma sätt på alla enheter. Det skapar tydlighet, delaktighet och en kultur där patientsäkerheten alltid är i fokus, säger Birgitta Sundell.
Risker analyseras och blir lärdomar
Kliniken använder alltid risk- och konsekvensanalyser vid förändringar. Inför att de paramedicinska resurserna ska omorganiseras till en förvaltningsövergripande enhet lyftes till exempel risken att kirurgpatienter skulle förlora tillgång till dietister – något som annars hade kunnat påverka vårdkvaliteten negativt.
Kliniken drar också lärdomar från kvalitetsregister och traumaanalyser. Ett exempel är att brister i kommunikationen vid traumalarm har lett till att teamen nu påminns om att alltid använda closed loop-kommunikation – en metod där den som ger en instruktion får den upprepad och sedan bekräftad när uppgiften är utförd. På så sätt sluts ”loopen” och risken för missförstånd minskar i pressade situationer.
Utmaningar framåt
Trots framgångarna finns utmaningar. Bristen på vårdplatser är den största.
– Vårt mål är att minska antalet utlokaliserade patienter, eftersom det både ökar arbetsbelastningen för personalen och innebär större risk för patienterna. Det är något vi ständigt arbetar med, säger Birgitta Sundell.
Rådet till andra
När Birgitta och Beatrice ska ge råd till andra verksamheter som vill förbättra patientsäkerheten lyfter de fram vikten av dialog och återkoppling.
– Det handlar om att hålla i och hålla ut. Att skapa en öppen kultur där vi lär av varandra och alltid har patienten i fokus. Då blir patientsäkerheten en naturlig del av vardagen, säger Birgitta Sundell.
Och just den uthålligheten är det som nu har belönats med årets patientsäkerhetspris.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 18 september 2025