Nytt webbstöd vid vård av patienter från andra länder

Publicerad: 2022-06-27 11:00

Träffar du patienter som inte är folkbokförda i Sverige? Då kan det nya webbstödet på Vårdgivarwebben under rubriken ”Vård av personer från andra länder” vara användbart.

För utländska patienter som söker vård inom Region Örebro län gäller andra patientavgifter och rättigheter till vård än för patienter som är folkbokförda i Sverige. Att känna till dessa särskilda avgifter och rättigheter, som dessutom varierar beroende på vilket land patienten kommer ifrån, kan vara krångligt.

För att underlätta att till exempel ta betalt av patienter från andra länder finns nu ett webbstöd på Vårdgivarwebben som kan vara bra att ha till hands.

Syftet med webbsidan är att skapa en trygghet och öka kunskapen för dem som möter utländska patienter. På sidan går det att få svar på frågor som:

• Vem har rätt till vilken vård?
  • Vad betalar den utländska patienten för vården?
  • Hur ska vi registrera för att få ersättning för vårdens kostnader?

Senast uppdaterad: den 27 juni 2022