Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk
Svartvit tekning av en lastbil. Illustration Pictogram

Det finns regler om övertagande och betalning för hjälpmedel som medtas vid flytt inom Sverige. Du kan läsa dem här på Sveriges kommuner och regioners (SKRs) hemsida.

Övertagande av hjälpmedel vid flytt

Förfrågan om övertagande ska skickas från den huvudman patienten lämnar. Mottagande huvudman har sedan 60 dagar på sig att avgöra om man vill överta patientens hjälpmedel eller inte.

Vid flytt ska man eftersträva att patienten inte blir utan hjälpmedel. Riktlinjer och kriterier för hjälpmedelsförskrivning samt upphandlat sortiment skiljer sig åt i Sverige. Det påverkar vilka hjälpmedel som kan tas med. Specialanpassade hjälpmedel bör i möjligaste mån medtas.

Det är en fördel om flyttärendet är grundat på överrapportering och kontakt mellan förskrivare på respektive ort.

Fast installerade hjälpmedel omfattas inte av flyttrutinen då det förutsätts att dessa ej tas med vid flytt.

Patient ska flytta från Örebro län

Om du som förskrivare blir kontaktad av en patient som berättar att den ska flytta från Örebro län gör du så här:

1. Stäm av med patienten vilka hjälpmedel hen önskar ta med sig. Använd hjälpmedelslistan i Websesam som underlag.
  2. Fyll i önskade hjälpmedel på blanketten "Hjälpmedelslista" och skicka den till: Centrum för hjälpmedel, Ekonomiavdelningen, Box 1613, 701 16 Örebro
  3. De hjälpmedel patienten inte önskar ta med sig lämnas i retur.
  4. CFH kontaktar kommande huvudman med förfrågan om de vill överta hjälpmedlen på Hjälpmedelslistan.
  5. CFH återkopplar till dig vilka hjälpmedel som mottagande huvudman vill ta över.
  6. Du kontaktar förskrivare i mottagande län för överrapportering.

Lars Kälvemark

Hjälpmedelskonsulent i kundtjänst

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Donnerstag, 11. Juli 2024