Transuretral resektion av prostata (TUR-P)

Transuretral resektion av prostata (TUR-P) är den mest vanligt förekommande operativa åtgärden av benign prostataförstoring.

Det här är ett vårdutbud inom Verksamhetsområde urologi.

Under anestesi (till exempel ryggbedövning eller sövning) går man in via urinröret och skrapar/hyvlar bort den förstorade delen av prostatakörteln. Efter operationen erhåller man en så kallad spolkateter, då man behöver skölja ut blödningen som uppkommer i samband med operationen. Denna brukar vanligtvis kunna avvecklas inom ett dygn.

Vattenkastningsbesvär orsakad av förstorad prostata.

Inskrivning sker vanligtvis en vecka innan ingreppet, varvid genomgång av status, prover och narkosbedömning sker.

På operationsdagen kommer patienten fastande till sjukhuset. Efter operationen blir patienten inlagd på vårdavdelning över natten.

Utskrivning sker dagen efter operation.

Uppföljning sker efter 6 månader.

Kontakter inom Verksamhetsområde urologi

Vårdgarantin gäller.

Tunga lyft (mer än 5 kg) bör undvikas till och med 4 veckor efter operation. Detta för att minska risken för blödning och urinläckage.

Sjukskrivning 4 veckor.

Senast uppdaterad: den 16 december 2022