Vård- och omsorgspersonal som har bokad tid för dos 2 erbjuds att omboka senare tid

Publicerad: 2021-03-04 17:44

Folkhälsomyndigheten har gått ut med nya rekommendationer för Astra Zenecas vaccin. Istället för fyra veckors mellanrum mellan dos 1 och dos 2, rekommenderas nu nio veckor. Ett längre intervall mellan vaccinationerna ger bättre skydd mot covid-19.

Från och med idag (4 mars) kommer Region Örebro län att kontakta medarbetare inom vård och omsorg som fått dos 1 av Astra Zenecas vaccin för att erbjuda möjligheten att boka om tiden för dos 2.

Om man vill behålla den tid man fått vid det första vaccinationstillfället så går det bra.

- Vi har enligt rekommendation från Folkhälsomyndigheten gått från fyra till nio veckors intervall för Astra Zenecas vaccin. De som får sin första dos nu, bokas in för sin andra dos nio veckor senare. Anledningen är att studier visat att man får bättre skydd genom att ta dos två senare, berättar apotekare Erik Fredholm på Region Örebro län.

Mer information på Folkhälsomyndighetens webbplats (scrolla ner till frågan om hur många dagar det ska vara mellan dos 1 och 2)

Senast uppdaterad: den 4 juni 2021