Undersköterskedagen i Örebro drar fullt hus

Publicerad: 2022-10-05 11:34

Undersköterskedagen fortsätter att locka deltagare till Örebro – med två veckor kvar av ansökningstiden är kongressen redan fullbokad.

Undersköterska träffar patient

Nya regler på gång - från och med nästa år får inte vem som helst kalla sig undersköterska.

– Det är glädjande att intresset fortsätter att vara så stort, säger arrangör Mia Haponski på Region Örebro län. 900 deltagare är vad vi kan ta emot och nu är det fullt.

Årets kongress den 2 november inleds med att representanter från Socialstyrelsen berättar om arbetet med att ta fram behörighetskraven kring den skyddade yrkestiteln undersköterska.

Nya regler från och med nästa år

Att yrkestiteln skyddas innebär att det från och med 1 juli 2023 krävs ett bevis från Socialstyrelsen för att verksamma inom vården ska få använda titeln undersköterska.

Personer som redan är tillsvidareanställda som undersköterskor har fram till 30 juni 2033 på sig att göra en ansökan.

– Det här är ett sätt att höja statusen för yrket men också att säkerställa kompetensen hos personalen och tryggheten för patienterna, konstaterar Mia Haponski. Under dagen kommer det också att finnas möjlighet för deltagarna att mingla med representanterna från Socialstyrelsen och ställa frågor kring den kommande regleringen.

Viktigt att träffas

Programmet bjuder även på föreläsningar om Covid-19, goda matvanor, smart bemötande och kommunikation. Däremellan kan deltagarna mingla i en mässdel med olika utställare.

– Det här är det enda riktigt stora arrangemanget som vänder sig direkt till undersköterskor så det är också viktigt att det finns tid att träffas över gränser och ha en rolig dag tillsammans, avslutar Mia Haponski.

Senast uppdaterad: den 5 oktober 2022