Smarta kläder - vad är det?

Publicerad: 2022-09-09 08:17

En t-shirt med integrerade sensorer som mäter rörelser i armar och rygg. Det är en av nyheterna i vårt utbud av mätutrustning.

Smart tröja som mäter kroppsrörelser

Foto: Ida Rhen

Om allt går som vi tänkt kommer vi efter årsskiftet börja hyra ut två utrustningar som mäter kroppsrörelser. Den ena utrustningen mäter handledshastigheten genom två sensorer som sätts på var sin sida av handleden. Den andra baseras på sensorer integrerade i en t-shirt som mäter rörelser och arbetsställningar kopplade till armar och rygg.

Båda fungerar som komplement till de riskbedömningar genom observation som används inom företagshälsovården. I samband med detta kommer vi att erbjuda en utbildning i hur mätutrustningen fungerar, felkällor och ge exempel på hur man strategiskt kan planera sin mätning.

Senast uppdaterad: den 13 september 2022