Nytt vårdinformationsstöd i hälso- och sjukvården

Publicerad: 2024-08-21 09:57

I mitten av september 2024 planerar hälso- och sjukvården i Region Örebro län att byta till vårdinformationsstödet Cambio Cosmic. Övergången sker den 19 september (vecka 38).

Flera av de nuvarande systemen i vården kommer att ersättas vilket också leder till ändrade rutiner och arbetssätt i regionen. Notera dock att arbetssättet i Visam och Lifecare SP inte påverkas för kommunens användare.

Det är viktigt att vara medveten om att bytet kan innebära en viss påverkan i verksamheten. Här är några saker att tänka på:

• Receptförnyelser kan ta lite längre tid än vanligt. Om du behöver förnya recept i september eller oktober, kontakta oss gärna så snart som möjligt.
  • Även annan kontakt med regionen kan ta lite längre tid, eftersom medarbetarna är nya användare av Cosmic och övergången kräver extra arbete under en tillfällig period.
  • Reservrutiner finns för regionens medarbetare om det skulle uppstå driftstörningar.
  • Observera att Lifecare SP inte påverkas vid övergången till Cosmic.

Senast uppdaterad: den 21 augusti 2024