När kommunen ska ta emot en patient från utskrivningsavdelningen

Publicerad: 2023-04-24 13:43

Det är några saker som mottagande avdelning inom kommunen behöver tänka på när de ska ta emot en patient från utskrivningsavdelningen. Det går till exempel inte att kommunicera via Lifecare när det gäller dessa patienter.

Bild på Petra Johansson, Maria Haponski och Beatrice Arting.

Vid utskrivningsavdelningen vårdas patienter som är medicinskt färdigbehandlade och egentligen är klara för att åka hem eller komma till ett korttidsboende. När kommunen får en tillgänglig plats för patienten är det några saker som skiljer sig från när det tar emot patienter från andra avdelningar.

Det som är skillnad för kommunen när det gäller de här patienterna är att det inte går att kommunicera via Lifecare, vilket är det vanliga. När information i LifeCare ges att patienten flyttas över till utskrivningsavdelningen sker fortsatt kommunikation från kommunen via telefon. Överrapportering av patient sker från utskrivningsavdelningen till mottagande vårdgivare.

Kontakt med utskrivningsavdelningen på Universitetssjukhuset Örebro:

Telefon 019-602 38 41

Senast uppdaterad: den 6 september 2023