Informera den enskilde om syfte och mål med samordnad individuell planering. Säkerställ att den enskilde samtycker till SIP.
Samtycket gäller till informationsdelning mellan flera olika aktörer, dvs att personen samtycker till att uppgifter får delas mellan berörda aktörer i SIP-processen. Det innebär att flera aktörer kan få tillgång till varandras uppgifter om personen.
Det är viktigt att vara tydlig med vad samtycket gäller, och varför det behövs, eftersom patienten måste veta vad det är den samtycker till. Det är bara personen själv som kan ge sitt samtycke.
Samtycket dokumenteras patientjournalen i Lifecare SP.
Fast vårdkontakt
En fast vårdkontakt kan finnas i flera verksamheter som är involverade i den enskildes vård. Det kan finnas flera fasta vårdkontakter runt en person. De fasta vårdkontakterna ska samverka med varandra, förutsatt att den enskilde gett sitt samtycke.
Samordningsansvarig
När den enskilde har behov av insatser som kräver samverkan mellan flera verksamheter eller vårdgivare ska en samordningsansvarig utses. Den samordningsansvariga bör finnas där personen har sin huvudsakliga kontakt.
Samordningsansvarig utses i samband med upprättandet av SIP. Samordningsansvarig ska vara en person verksam inom kommun eller region. Vid behov kan samordningsansvarig bytas.
Samordningsansvarig ansvarar för att:
- Genomföra inledande kartläggningen med den enskilde, för att synliggöra den enskildes behov.
- Sammankalla och leda SIP -möte.
- Starta upp dokumentation i Lifecare SP.
- Delge planen till den enskilde/vårdnadshavare och närstående.
- Se till att SIP följs upp.
- Avsluta dokumentation i Lifecare SP.
Samordningsansvarig ska stödja den enskilde i frågor som rör planen, men har inte ansvar för att alla planerade insatser i SIP genomförs. Det ansvaret ligger på respektive verksamhet. Var och en är också ansvarig för att dokumentera de insatser de själva är ansvariga för.
Den enskilde ska ha stort inflytande över hur SIP ska utformas. Se till att den enskilde ges möjlighet att tänka igenom sin situation, sina behov och sina mål. Om den enskilde samtycker kan närstående vara med vid kartläggningen.
Förbered inför kartläggningen genom att inhämta relevant information om den aktuella situationen genom till exempel journaler och planeringsunderlag.
Gå igenom kartläggningsfunktionen i Lifecare SP tillsammans med den enskilde. Ta hjälp av dokumentationsstöden. Kartläggningen syftar till att ge en grund för vad som ska stå i kallelsen och vad som ska tas upp vid SIP-mötet.
Gå igenom vilka som behöver delta på mötet tillsammans med den enskilde. Om personen önskar eller behöver det kan anhöriga delta. Det är den enskildes samordningsbehov som avgör vilka som ska kallas till SIP mötet. Se till att mötet inte blir för stort.
Om den enskilde önskar kalla en verksamhet där det inte finns en pågående relation, ska det föregås av kontakt med berörd verksamhet via telefon innan kallelsen skickas.
Alla inom region, kommun, socialtjänst, hälso- och sjukvård och förskola/skola som blir kallade har skyldighet att delta på SIP. Verksamheten utser själva vem som är företrädare och ska delta på mötet.
Även andra aktörer än kommun och region som inte omfattas av lagstiftningen, till exempel myndigheter, privata aktörer eller frivilligorganisationer, kan bjudas in om den enskildes behov är sådana. De har dock ingen skyldighet att delta.
Kallelse skickas via Lifecare SP. Utskrift av kallelsen skickas som brev till de verksamheter och personer som inte har tillgång till Lifecare SP. I kallelsen ska det tydligt framgå vem och vad SIP handlar om. Utgå från kartläggningen.
De kallade verksamheterna kvitterar mottagandet av kallelsen i Lifecare SP. Parter utanför Lifecare SP bekräftar mottagandet på annat säkert sätt.
Kallelsen ska skickas utan dröjsmål, och mötet ska genomföras inom fyra veckor efter att kallelsen har skickats, om inte behovet är mer brådskande eller annat överenskommits. Den enskildes behov är avgörande för hur snabbt ett möte behöver hållas.
Vid rött spår ska SIP-mötet hållas på sjukhuset innan utskrivning.
Inför SIP-mötet ska alla vara väl förberedda. Ta del av kallelsen. De som har tillgång till kartläggningen i Lifecare SP tar del av den. Alla parter förbereder sig genom att ta del av den information som behövs från sin egen verksamhet utifrån syftet med SIP, exempelvis vårdplan eller genomförandeplan.
Oklarheter ska vara utredda innan mötet hålls med den enskilde. Vid behov ha ett för-möte (aktörsmöte) med de kallade parterna för att reda ut exempelvis ansvar, risker, behov av utbildning eller pågående insatser.
Samordningsansvarig leder SIP-mötet.Vid behov kan annan mötesordförande utses.
En SIP ska innehålla:
- huvudmål, delmål, insats för varje delmål- se dokumentationsstöden.
- vilka insatser som respektive utförare ansvarar för och kontaktuppgifter till dem.
- namn på fasta kontakter och vem som är fortsatt samordningsansvarig
- datum för uppföljning och hur den ska genomföras.
Stöd för agenda och genomförande av mötet:
Stöd för SIP-möte vid rött spår:
Anteckningsstöd under mötet:
Stöd för dokumentation i Lifecare SP och hur du formulerar mål:
Samordningsansvarig måste öppna upp SIP-dokumentationen i Lifecare SP. Därefter dokumenterar var och en de insatser de är ansvariga för. Samordningsansvarig ansvarar för att dokumentera delmål och insatser för dem som inte har tillgång till Lifecare SP och där patienten själv är ansvarig.
Dokumentationen ska ske snarast möjligt efter mötet. Skriv på ett sätt som den enskilde känner igen sig i och kan förstå.
Dokumentationen av överenskommen SIP delas ut till samtliga deltagande parter och lämnas skriftligen till patienten. Dokumentationen i Lifecare SP speglas upp i 1177 och är tillgänglig för den enskilde.
Det är uppföljningen som gör planen till ett levande verktyg. SIP ska alltid följas upp minst en gång. Samordningsansvarig är ansvarig för att samordna uppföljning av SIP. Det behöver inte vara ett fysiskt möte, utan kan exempelvis göras över telefon. Datum för uppföljning av SIP beslutas alltid gemensamt vid SIP-mötet.
Respektive huvudman ansvarar för uppföljningar av sina pågående insatser. Uppföljt delmål och avslutad eller ändrad insats sker i samråd med den enskilde och dokumenteras i SIP-dokumentation i Lifecare SP. Uppföljningskommentarer skrivs under respektive insats. Kom ihåg att avsluta uppfyllda delmål.
Vid behov av återkoppling kontaktas den samordningsansvarige och eventuellt den enskilde. Detta kan till exempel vara aktuellt vid förändrade omständigheter som påverkar planeringen eller för att informera om utförda åtgärder.
Planen avslutas i samråd med den enskilde när samordningen inte längre är aktuell. Utvärderingsfunktionen fylls i i samband med att SIP avslutas.
Planen måste avslutas i Lifecare SP. Det är bara den samordningsansvariga som kan avsluta planen.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 26 juni 2025