Hemgångsklar innebär att patienten inte är i behov av att vårdas inneliggande på sjukhus.
Alla parter förbereder för utskrivning, i samverkan mellan slutenvården, öppenvården och kommunen. Stäm av med alla berörda parter angående ansvar, insatser och hjälpmedel inför personens hemgång. Personens behov skall vara täckt från dag ett efter utskrivning.
För att en patient ska vara hemgångsklar ska följande vara uppfyllda i slutenvården:
- Den behandlande läkaren har bedömt att patienten är utskrivningsklar, dvs patienten inte är i behov av att vårdas inneliggande på vårdavdelning.
- Patienten har fått muntlig och skriftlig information om vad som hänt under vårdtiden samt, om information finns tillgänglig, fortsatt planering efter utskrivning.
- Nästa vårdgivare har fått information om vårdtillfället och fortsatt planering efter utskrivning, efter patientens medgivande.
- Det är säkerställt att de hjälpmedel och medicinteknisk utrustning som Region Örebro län ansvarar för och som patienten har behov av finns tillgängliga för patienten i hemmet
- Det är säkerställt att patienten har tillgång till aktuella läkemedel för att undvika behandlingsavbrott.
Öppenvården och kommunens planering för patienten ska vara klar vid tidpunkten för hemgång.
Identifiera patientens nytillkomna behov.
- Ta del av planeringunderlaget. Genom att ta del av planeringsunderlaget ges en god bild av patientens situation.
- Kartlägg personens hemsituation och vilka insatser hen har från kommunen. Om patienten samtycker kan närstående involveras.
- Beskriv ADL-status och uppdatera vid förändring under vårdtiden.
- Arbetsterapeut tar ställning till om ADL-bedömning behöver göras.
Vid rött spår
- Fyll i bilaga i Lifecare SP Handlingsplan rött spår.
- Bedöm om avancerad och omfattande sjukvårds- och rehabiliteringsinsats krävs i hemmet eller det särskilda boendet.
- Se över om det kan finns behov av utbildning av kommunens vårdpersonal.
Identifiera utbildningsbehov och planera utbildningsinsatser.
Se över om det kan finns behov av utbildning av kommunens vårdpersonal. Där patienten har stora vårdbehov även efter utskrivning, kan utbildning av vårdpersonal behövas för att personal i kommun/privat utförare ska kunna vårda personen tryggt och säkert.
Slutanteckning
Med slutanteckning avses en avslutande anteckning för vårdepisod, utredning eller åtgärd/behandling utförd inom slutenvården. Alla typer av slutanteckningar ska skrivas i anslutning till utskrivning, dock senast samma dag som patienten skrivs ut.
Slutanteckningen ska också innehålla en medicinsk behandlingsplan för de närmaste sju dygnen.
Slutanteckning om vårdtillfället blir tillgänglig i NPÖ, Nationell Patientöversikt så snart den sparats. Personal i kommunen kan ta del av aktuell information från vårdtillfället i NPÖ. Patienten kan ta del av detta via 1177.
Muntlig överrapportering ska göras enligt SBAR.
Vårdsammanfattning
Vårdsammanfattning dokumenteras av slutenvården i patientens journalsystem och blir tillgängligt i 1177.
Läkemedel
Läkemedel- information om läkemedelshantering på vårdgivarwebben
Läkemedelslista från Läkemedelsmodulen ska alltid skickas till kommunen.
Säkerställ läkemedel. Se över om läkemedel behöver skickas med från vårdavdelning för den första tiden, för att undvika behandlingsavbrott.
Stäm av med läkare: är APO-dos akutändrad, är recept förskrivna? Säkerställ att den enskilde kan hämta ut medicin på apoteket. Om inte, säkerställ att det finns någon annan som kan.
Patientinformation
Respektive profession/funktion ansvarar för att fylla i patientinformationen i Lifecare SP. Det ska tydligt framgå vilka insatser som är planerade efter utskrivningen och kontaktuppgifter till fasta kontakter. Tänk på språkbruket, all text skall vara enkel att förstå för den enskilde.
Slutenvården lämnar en utskrift av patientinformationen till patienten vid utskrivning.
Uppföljning av specifik profession inom öppenvården
Vid behov av uppföljning av fysioterapeut/arbetsterapeut inom öppenvården, ska ett Generellt meddelande skickas i Lifecare SP. Skriv i rubriken vem uppföljningen riktas till, ”Till fysioterapeut”. Informationen ska vara behov och ev önskad åtgärd, kortfattat men tydligt beskriven och ska gälla specifika insatser.
Uppföljning av annan specifik profession inom primärvården sker via remiss.
Inför beräknad utskrivning
Inför beräknad utskrivning ska slutenvården informera den enskilde och eventuella närstående om utskrivningsdatum och lämna över broschyren ”Det du behöver veta inför din hemgång”.
(finns på flera språk, se under samlade dokument och länkar)
Utskrivningssamtal
Ansvarig läkare ska ha ett utskrivningssamtal med patienten och ev närstående innan personen kan skickas hem. Samtalet ska handla om vad som skett under vårdtillfället, vilken behandling som getts, vad som planeras framöver och läkaren ska även gå igenom läkemedel. Informationen ska ges både muntligt och skriftligt.
I samband med utskrivningssamtalet ska patienten få med sig en utskrift av:
- Patientinformationen
- Vårdsammanfattning med läkemedelsberättelsen
- Uppdaterad läkemedelslista
- Broschyrer och annan skriftlig information vid behov
När behandlande läkare bedömt att patienten är utskrivningsklar, dvs inte längre har behov av att vårdas inneliggande på sjukhus, ska ett utskrivningsklarmeddelande skickas i Lifecare SP. Det går automatiskt till de enheter som har fått inskrivningsmeddelandet.
När utskrivningsklarmeddelandet skickas, innebär det också att kriterierna för hemgångsklar ska vara uppfyllda vid tidpunkten för hemgång.
Alla som fått meddelandet behöver kvittera för att vårdkedjan i Lifecare SP ska avslutas.
Säkerställ att den enskilde kan komma hem tryggt.
- Hämtas patienten av närstående? Behöver sjukresa beställas?
Säkerställ vem som möter upp hemma. - Beställ transport och meddela kommunen tiden.
- Beställ vid behov separat transport av hjälpmedel.
Utskrivningsmeddelande skickas när patienten har lämnat slutenvården.
Notera om patienten skrivs ut till hemmet eller till boende.
Vid rött spår ska SIP-mötet hållas på sjukhuset innan utskrivning.
Vid gult spår ska SIP ska erbjudas i samband med utskrivning. SIP genomförs på tid och plats som passar den enskilde, senast fyra veckor efter utskrivning.
Vid grönt spår ska SIP ska erbjudas om behov upptäcks vid uppföljningen av öppenvården. SIP genomförs på tid och plats som passar den enskilde, senast fyra veckor efter utskrivning.
Fast vårdkontakt är ansvarig för att kalla till SIP.
Se mer under SIP.
Följ checklista och vägledning SIP i samband med utskrivning från slutenvården.
Uppföljning är en naturlig del av utskrivningsprocessen. Alla professioner/funktioner ansvarar för att följa upp sina delar.
Blått spår
Biståndshandläggare ansvarar för uppföljning av sociala insatser.
Grönt spår
Vårdsamordnaren, som initialt är fast vårdkontakt, följer upp helheten med personer med grönt och gult spår. Vårdsamordnaren har ett trygghetsskapande samtal stöd av Vård- och omsorgskollen, tre till tio dagar efter utskrivning. Syftet med samtalet är att hantera aktuella frågor och undersöka fortsatta behov av samordning.
Länk till Vård- och omsorgskollen
Om behov av samordning upptäcks ska SIP erbjudas. Om det inte finns behov av fortsatt samordning ska respektive profession följa upp sina delar.
Gult spår
SIP ska erbjudas i samband med utskrivning. SIP genomförs på tid och plats som passar den enskilde, senast fyra veckor efter utskrivning.
Vårdsamordnaren, som initialt är fast vårdkontakt, följer upp helheten med personer med grönt och gult spår. Vårdsamordnaren har ett trygghetsskapande samtal stöd av Vård- och omsorgskollen, tre till tio dagar efter utskrivning. Syftet med samtalet är att hantera aktuella frågor och undersöka fortsatta behov av samordning.
Länk till Vård- och omsorgskollen
Rött spår
Den SIP som upprättats på sjukhuset ska följas upp enligt plan.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 15 juni 2025