SBAR dokument och länkar
Vad SBAR?
SBAR är en fastställd modell för hur kommunikationen ska ske. För att minska risken att missförstånd uppstår som kan äventyra patientsäkerheten är det viktigt att vi inom vården kommunicerar med varandra på ett säkert och tryggt sätt. Detta innebär att kommunikationen ska vara korrekt och vara avgränsad till den aktuella situationen.
SBAR ger förutsättningar för att fokusera på det viktigaste i budskapet och för att onödig information undviks. Metoden ger möjlighet att utan omskrivningar kommunicera tydliga rekommendationer och kan öka patientsäkerheten genom att hela personalens kompetens tas tillvara.
När ska SBAR användas?
SBAR – modellen ska användas i de flesta sammanhang där syftet är att förmedla viktig och tydlig information till en mottagare. I en stressande situation blir det ännu viktigare att informationen förmedlas på ett korrekt sätt. SBAR ska användas vid ex rapporteringsituation till:
- Sjuksköterskan, arbetsterapeuten
- Arbetslaget eller andra kollegor
- Annan sjukvård
Vid akut eller direkt livshotande tillstånd ring först 112 och tillkalla ambulans, kontakta sedan tjänstgörande sjuksköterska.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 28 april 2025