Uppdaterade rekommendationer till resenärer – lokal anpassning för vård- och omsorgspersonal

Publicerad: 2021-12-17 14:04

Resenärer från samtliga länder uppmanas att testa sig för covid-19 efter ankomst till Sverige. I Örebro län rekommenderas hälso- och sjukvård- och omsorgspersonal ytterligare ett test dag 5

Med anledning av ökad spridning av virusvarianten omikron i många länder uppmanas alla resenärer testa sig med PCR-test för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag.

Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa. Barn under förskoleklassålder är undantagna testning.

Lokal rekommendation i Örebro län

I Region Örebro län rekommenderas hälso- och sjukvårdspersonal och vård- och omsorgspersonal testa sig ytterligare en gång fem dagar efter ankomst till Sverige, om det första testet är negativt. Symtomfri personal får arbeta i väntan på provsvar. Source control tillämpas vid patientnära vård.

Var uppmärksam på symtom efter resa och var försiktig med vilka du träffar

Var särskilt uppmärksam på symtom på covid-19 under 14 dagar från ankomsten till Sverige. Om du får symtom ska du stanna hemma och testa dig så snart som möjligt, även om du tidigare testat negativt.

Läs mer på Smittskyddsenhetens hemsida

Observera att tidigare särskilda rekommendationer för resenärer från vissa länder i Södra Afrika har upphört.

Senast uppdaterad: den 17 december 2021